آئین‌نامه انضباطی سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور - اتحادیه حمل و نقل

آئین‌نامه انضباطی سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور

قوانین و دستورالعمل ها

فصل اول – کلیات

ماده۱ – در جهت اجرای ماده . . . . .آئین‌نامه اجرائی سازمان مصوب . . . . . . . . شورای سازمان و به منظور ایجاد رفاه و بالابردن خدمات سرویس‌دهی به شهروندان و بهبود شرایط و رعایت حقوق قانونی در محیط کار و همچنین ایجاد محیطی سالم و ارتقاء سطح مهارت و شناخت و پرورش استعدادها و رعایت حقوق انسانی در محیط کار و تشویق کارگران و رانندگان و کلیه دارندگان پروانه‌های اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر و در جهت بالابردن سطح کارآیی و بهره‌وری و برحذر داشتن آنان از بی نظمی، کم کاری و بطالت در محیط کار، آیین‌نامه زیر با استناد به ماده ۱ و ۷ اساسنامه سامان حمل و نقل همگانی شهر. . . . . . . . . . . . . به شرح ذیل تدوین و تصویب می‌گردد.

ماده۲- این آیین‌نامه برای دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر و نیز کلیه رانندگان خودروهای ملکی و تحت نظارت سازمان و  . . . . . . . . . .  لازم‌الرعایه است.

تبصره: در مواردی که این آیین‌نامه مسکوت است بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغی یا قوانین و مقررات مرتبط عمل خواهد شد.

ماده۳- به منظور حسن اجرایی آیین‌نامه و همچنین با توجه به تفاوت ماهوی موضوع تخلفات و برای تصمیم سازی دقیق و جلوگیری از تضییع حقوق بهره‌برداران و نیز در راستای دستیابی به اهداف و منشور اخلاقی سازمان به تعداد مورد نیاز هیأت‌های انضباطی که برای سهولت در این آیین‌نامه «هیأت» نامیده می‌شود تشکیل می‌گردد.

ماده۴- ترکیب اعضا و اختیارات هیأت با توجه به تفاوت ماهوی تخلفات متفاوت خواهد بود.

ماده ۵- سازمان یا نماینده قانونی آن موظف است یک نسخه از آیین‌نامه ‌انضباطی را که پس از تنظیم به تأیید هیأت مدیره و شورای سازمان رسیده است جهت اطلاع و آگاهی رانندگان خودروهای ملکی (کارگران) و تحت نظارت سازمان و نیز کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و اشتغال حمل و نقل عمومی مسافر در قالب فرم‌ها و تعهدنامه‌های ویژه در دو نسخه طراحی و پس از تأیید و امضای بهره‌برداران و مدیریت سازمان (در صورت لزوم با گواهی دفاتر اسناد رسمی) یک نسخه از آن را به بهره‌برداران تحویل و نسخه دیگر را در پرونده‌های مربوطه (نزد سازمان) نگهداری نماید.

فصل دوم

آیین‌نامه ‌انضباط رانندگان و دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر

الف- مقررات کلی

بمنظور بالا بردن سطح کارایی رانندگان تاکسی و تاکسیداران و نیز کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر مقررات زیر در نظر گرفته شده است. لذا کلیه موارد مندرج در این فصل برای آنها الزامی است.

ب- مقررات انضباطی

ماده۶- به منظور حسن اجرای این آیین‌نامه ‌و رسیدگی به تخلفات رانندگان (تاکسیرانان) و کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر (تاکسیداران) با استناد به ماده ۱۵ آیین‌نامه ‌اجرایی (قانون الحاق یک تبصره راجع به تمرکز امور تاکسیرانی زیر نظر شهرداری) هیأتی مرکب از نماینده تاکسیداران دارای پروانه بهره‌برداری ‌یا نماینده اشخاص حقوقی که به نمایندگی سازمان اقدام به حمل و نقل عمومی مسافر می‌نمایند یا تاکسیرانان دارای پروانه تاکسیرانی حسب مورد مطرح شده در هیأت و نماینده سازمان و نماینده شورای اسلامی شهر یا جانشین قانونی آن تشکیل خواهد شد.

تبصره۱: هیأت در اولین جلسه کتباً موجودیت خود و مشخصات اعضاء و معرفی یک نفر به عنوان دبیر هیأت را به مدیریت سازمان اعلام خواهد کرد.

تبصره ۲: مدت فعالیت اعضای هیأت دو سال می‌باشد (انتخاب مجدد نیز بلامانع است).

تبصره ۳: جلسات هیأت بنا به تصمیم رییس هیأت تشکیل خواهد شد.

تبصره ۴: دعوت برای جلسات هیأت با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و اعلام موضوع جلسه باید حداقل هفت روز قبل از تشکیل جلسه هیأت بوسیله دعوتنامه کتبی از اعضای هیأت توسط دبیر هیأت به عمل آید.

تبصره ۵: جلسات هیأت بنا به دعوت مدیریت سازمان به ریاست شورای اسلامی شهر یا جانشین قانونی وی حداقل هر ماه یکبار در محل تعیین شده توسط مدیریت سازمان تشکیل می‌گردد.

تبصره ۶: جلسات هیأت با حضور کلیه اعضا تشکیل می‌شود و تصمیمات هیأت با اکثریت دو رأی معتبر است به شرطی که یکی از دو نفر نماینده سازمان باشد.

تبصره ۷: جلسات فوق العاده هیأت بنا به درخواست حداقل دو نفر از اعضا تشکیل می‌گردد و رییس هیأت نیز موظف است به تشکیل جلسه فوق العاده حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز اقدام نماید.

تبصره ۸: چنانچه هر یک از اعضای هیأت دو جلسه پی در پی بدون عذر موجه در جلسه حضور نیابند از طرف هیأت به وی اخطار کتبی داده خواهد شد و در صورتی که این غیبت برای سومین بار متوالی انجام پذیرد، حکم محرومیت از شرکت در جلسات برای وی صادر خواهد شد.

تبصره ۹: هر گاه یکی از اعضای هیأت از شرکت در جلسات هیأت محروم و یا در اثر فوت، استعفا، اخراج یا هر دلیل دیگر امکان شرکت در جلسه را نداشته باشد نماینده دیگری با توجه به ماده «۵» برای باقیمانده دوره هیأت انتخاب و معرفی خواهد شد.

تبصره ۱۰: هیأت پس از وصول پرونده تخلفات از سازمان، به ذینفع اعلام می‌نماید که ظرف مدت ۱۰ روز توضیحات خود را کتباً به هیأت ارسال کند. پس از انقضای مدت مذکور هیأت مکلف است که ظرف مدت ۱ ماه حسب مورد و بر اساس مقررات تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

 تبصره ۱۱: تصمیمات و نظرات هیأت نباید مغایر با قوانین جاری کشور و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه و نیز اساسنامه و آیین‌نامه ‌اجرایی سازمان باشد.

تبصره ۱۲: در مواقع ضروری پس از درخواست مدیریت واحد ذیربط با تائید مدیر عامل سازمان تا اتخاذ تصمیم لازم از سوی هیأت از کارکرد راننده متخلف در خط جلوگیری خواهد شد.

تبصره ۱۳: در صورتی که تخلف راننده و دارنده تاکسی از جرایم جزایی مندرج در سایر قوانین کشور باشد علاوه بر اعمال تصمیم‌های هیأت انضباطی، مراتب جهت اعمال مقررات کیفری مناسب به مراجع ذیصلاح قضایی نیز منعکس می‌شود.

تبصره ۱۴: افرادی که پروانه تاکسیرانی آنها به صورت دایم باطل می‌شود حق ثبت نام مجدد برای دریافت پروانه جدید را نخواهند داشت.

ماده۷- رسیدگی به تخلفات تاکسیداران دارای پروانه بهره‌برداری یا نماینده اشخاص حقوقی که به نمایندگی سازمان اقدام به حمل و نقل عمومی مسافر می‌نمایند یا تاکسیرانان دارای پروانه تاکسیرانی در قالب جدول شماره ۱ و ۲و ۳ و ۴ (پیوست همین آیین‌نامه) و با استناد به قانون (الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون تمرکز امور تاکسیرانی زیر نظر شهرداری) خواهد بود.

تبصره ۱: تخلفات خارج از جدول ارائه شده در صورت ایجاد اخلال و بی‌نظمی در عملکرد سازمان بنا به تشخیص مدیریت سازمان قابل طرح در هیأت انضباطی خواهد بود.

تبصره ۲: در صورت وقوع تخلف جهت تنبیه متخلف مراحل زیر باید رعایت گردد:

الف- بازرسان یا مسئولین ذیربط سازمان در صورت مشاهده تخلف موضوع را به مدیریت سازمان یا نماینده قانونی آن گزارش می‌نمایند، متعاقب آن مدیریت سازمان تخلف را بررسی نموده و در صورت لزوم می‌تواند مسئله را برای تصمیم‌گیری به هیأت انضباطی ارجاع نماید.

ب- هیأت پس از دریافت گزارش با توجه به شواهد و مدارک مستند بررسی و تحقیقات لازم را به عمل آورده و مطابق جداول تخلفات نظر خود را به مدیریت سازمان ارائه خواهد نمود.

ماده۸- چنانچه بر اثر اقدام مدیریت یا نمایندگان قانونی سازمان دارنده پروانه بهره‌برداری ‌(رانندگی) یا راننده خودرو تحویل مراجع قضائی شدند و در دادگاه صالحه جرم وی ثابت نشده و تبرئه گردد در صورتی که پروانه و امتیاز نامبرده لغو گردیده باشد محق به دریافت امتیاز لغو شده می‌باشد ضمناً دارنده پروانه بهره‌برداری و راننده پس از برائت چنانچه بعمل سازمان معترض باشد می تواند موضوع را در مراجع صلاحیت دار قضائی مطرح تا مطابق قانون و مقررات مربوط با سازمان رفتار گردد.

ج- مقررات تشویقی

به منظور بالا بردن سطح کارآیی رانندگان (تاکسیرانان) و کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر (تاکسیداران) و انضباط کار در این آیین‌نامه ‌مقررات تشویقی زیر در نظر گرفته شده است:

ماده۹ – انواع تشویقات:

۱-تشویقات معمولی:

تشویق معمولی شامل کلیه رانندگان (تاکسیرانان) و دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر (تاکسیداران) می‌شود که با توجه به بررسی و ارزیابی‌های به عمل آمده به توسط واحدهای ذیربط سازمان به مدیریت سازمان هر شش ماه یک بار برای تشویق به هیأت مدیره سازمان معرفی می‌گردند.

۲- تشویقات فوق العاده:

تشویق فوق العاده شامل رانندگان و بهره بردارانی می‌شود که حسب مورد با توجه به انجام کارهای فوق العاده و عملکرد درخشان (بنا به تشخیص و ارزیابی مدیریت سازمان) خارج از موعد سالیانه برای تشویق به هیأت مدیره سازمان معرفی خواهند شد.

ماده ۱۰ – روش ارزیابی و اتخاذ تصمیمات در هیأت (مدیره):

واحدهای مرتبط و ذیربط سازمان که نظارت مستقیم بر عملکرد رانندگان (تاکسیرانان) و کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر (تاکسیداران) دارند، ضمن ارزیابی عملکرد و بررسی سوابق آنها با توجه به موارد پیش بینی شده در شرح وظایف ایشان کسانی را که برای تشویق مناسب تشخیص دهند، مراتب را کتباً با ذکر دلایل مربوطه (در مواردی که احتیاج می‌باشد به پیوست مدارک مربوطه) به مدیریت سازمان اعلام می‌نمایند.

مدیریت سازمان نیز با ارزیابی مجدد افراد معرفی شده را برای اتخاذ تصمیم به همراه پیشنهادات و چگونگی انجام تشویق با توجه به امکانات سازمان به هیأت مدیره سازمان معرفی می‌نماید.

هیأت مدیره سازمان نیز با توجه به پیشنهادات ارائه شده و با لحاظ امکانات سازمان بررسی و اعلام نظر خواهد نمود.

تبصره۱- نظر هیأت مدیره با ابلاغ به مدیریت سازمان قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

تبصره ۲- مدیریت سازمان می‌تواند علاوه بر پاداش نقدی مطابق بندهای زیر، موارد تشویقی را به هیأت مدیره سازمان پیشنهاد نماید:

۱-تشویق در جمع و حضور دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و رانندگان خودروهای تحت نظارت سازمان.

۲- فراهم نمودن امکانات لازم جهت زیارت اماکن متبرکه در داخل کشور در مدت زمانی حداکثر یک هفته (توسط سازمان).

۳- ترتیب ملاقات با مقام معظم رهبری.

۴- ترتیب ملاقات با روسای قوای مقننه، قضائیه، مجریه و دیگر مقامات لشکری و کشوری.

۵- ترتیب معرفی از طریق رسانه‌های گروهی.

فصل سوم

آیین‌نامه ‌انضباط کار (کلیه کارگران و رانندگان خودروهای ملکی سازمان)

الف – کلیات:

به منظور ایجاد محیط سالم در جهت بالا بردن سطح تولید و بهبود شرایط کار و همچنین ارتقاء سطح مهارت و شناخت و پرورش استعدادها، رعایت حقوق انسانی در محیط کار و تشویق کارگران به کار بهتر و نیز در جهت بالابردن سطح کارآیی و بهره‌وری و بر حذر داشتن آنان از بی‌نظمی، کم کاری و بطالت در محیط کارگاه‌ها، آیین‌نامه ‌انضباطی با استناد به مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه ( تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون کار) و نیز سایر مقررات مرتبط، مشتمل بر مقررات زیر در قالب آیین‌نامه ‌انضباط کار در نظر گرفته شده است که برای کلیه کارگران و رانندگان خودروهای ملکی سازمان لازم الرعایه می‌باشد.

ب- مقررات تشویقی:

ماده ۱۱- انواع تشویقات:

تشویق کارکنان و رانندگان خودروهای ملکی سازمان به دو صورت انجام می‌گیرد:

۱- تشویق معمولی

۲- تشویق موردی

تبصره: مدیریت سازمان می‌تواند به منظور اجرای این آیین‌نامه و برای تشویق کارگران و کلیه دارندگان خودروهای ملکی هر سال به هنگام تنظیم بودجه سالیانه به اقتضای توان مالی سازمان بودجه ای تعیین و پس از تصویب نهایی برای پرداخت پاداش‌های مقتضی تخصیص دهد.

ماده ۱۲- تشویق معمولی:

تشویق معمولی شامل کارکنانی می‌گردد که کلیه موارد مندرج در جدول شماره ۵ این آیین‌نامه ‌را رعایت نمایند.

تبصره: موارد تشویق معمولی و حداکثر امتیازات متعلق به هر مورد به شرح جدول شماره ۵ به پیوست این آیین‌نامه ‌می‌باشد.

ماده ۱۳- روش ارزیابی

تشویق معمولی هر ماه یکبار از تاریخ اجرای این آیین‌نامه ‌به عمل می‌آید و میانگین ارزشیابی هر شش ماه ملاک تصمیم قرار خواهد گرفت. بدین منظور سرپرست قسمت و یا مدیر و یا شخصی که سمت سرپرستی مستقیم کارگر را به عهده دارد، امتیازاتی را که برای هر مورد به کارگر تعلق می‌گیرد، همه ماهه در جدول ثبت و در پایان هر شش ماه جدول و میانگین شش ماهه را به مدیریت واحد پیشنهاد می‌کنند.

تبصره ۱: مقامات بالاتر از سرپرست مستقیم، هر یک می‌توانند نظر خود را در مورد امتیازاتی که به کارگر داده شده، در ذیل جدول و یا جدول جداگانه اعلام دارند. جدول تنظیم شده را به مدیریت سازمان پیشنهاد کنند. مدیریت سازمان پس از ملاحظه امتیازات و عنداللزوم جرح و تعدیل لازم آن را جهت اتخاذ تصمیم به هیأت انضباطی ارسال خواهد داشت.

تبصره ۲: در مورد افرادی که در ماه‌های فاصله شش ماه زمان ارزشیابی استخدام می‌شوند جدول امتیازات برای بار اول استثنائاً، نسبت به مدت اشتغال کارگر تکمیل می‌شود.

ماده ۱۴- نحوه رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیأت:

هیأت پس از دریافت جداول و بررسیهای لازم بر اساس جمع امتیازاتی که بدست آمده درصدی از کارکنان را که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند برگزیده و بر اساس امتیازات متعلقه پاداشی را که برای آنان تهیه نموده به مدیریت پیشنهاد خواهد کرد. (مشروط بر اینکه میانگین امتیاز هیچ یک از موارد مذکور از هفتاد درصد حداکثر امتیاز پیش بینی شده کمتر نباشد).

ماده ۱۵- مدیریت سازمان اعتباری را که در بودجه سالیانه برای هر قسمت اختصاص یافته که بر اساس تخصص، تعداد کارکنان و میزان کارآیی هر قسمت تعیین شده به قسمت مربوطه اعلام می‌دارد تا به هنگام اعطای امتیاز و پیشنهاد آن میزان بودجه مربوطه را در نظر بگیرند.

ماده ۱۶- هیأت می‌تواند در صورت لزوم و با توجه به امکانات علاوه بر پاداش نقدی مندرج در جدول ماده ۱۱ موارد تشویقی زیر را به مدیریت سازمان پیشنهاد نماید:

۱-تشویق در حضور کارکنان و درج در پرونده پرسنلی.

۲- فراهم نمودن امکانات لازم جهت زیارت اماکن متبرکه داخلی حداکثر به مدت یک هفته (توسط مدیریت سازمان).

۳- معرفی شایسته‌ترین کارکنان تشویق شده با ذکر مراتب شایستگی به عنوان کارگر نمونه واحد توسط مدیریت به وزارت کار و امور اجتماعی جهت اقدام به یک یا چند مورد زیر با توجه به امکانات و شرایط موجود و تعداد کارگران معرفی شده:

الف) ترتیب ملاقات با مقامات عالی کشور.

ب) اعطای نشان کار یا لوح تقدیر

ج) ترتیب معرفی از طریق رسانه‌های گروهی.

د) سایر تشویقات مانند تأمین هزینه‌های آموزش و اعطای بورس تحصیلی.

ماده ۱۷- تشویق موردی:

تشویق موردی شامل کارکنانی می‌شود که حداقل یک مورد از بندهای مندرج در جدول شماره ۵ را انجام دهند.

ماده ۱۸- روش ارزیابی:

کارگری که یک یا چند مورد از جدول تشویقات موردی را انجام دهد کارش توسط سرپرست، مدیر و یا هر شخص دیگری که در کارها عملاً سرپرستی مستقیم وی را به عهده دارد ارزیابی شده و امتیاز متعلق به وی ثبت می‌گردد. گزارش مذکور از طریق سلسله مراتب به مدیریت سازمان تسلیم می‌گردد و در هر یک از مراحل سرپرستان و مدیران می‌توانند نظر خود را زیر گزارش اعلام نمایند و مدیریت واحد با توجه به نظرات داده شده، نظر نهایی خود را اعلام و جهت اظهار نظر و اخذ تصمیم به هیأت ارسال می‌دارد.

ماده ۱۹- نحوه رسیدگی و اتخاذ تصمیم:

هیأت پس از دریافت جدول امتیازات و گزارش مربوطه به منظور رسیدگی به موضوع تشکیل جلسه می‌دهد. هیأت می‌تواند با دعوت از مسئولان و کارشناسان در جلسات خود از نظرات مشورتی آنان استفاده نماید. هیأت پس از تعیین امتیاز نهایی می‌تواند بر اساس بودجه مصوب مبلغی پاداش برای کارگر در نظر بگیرد و یا اینکه بر اساس هر ۵ امتیاز معادل یک روز مزد و مزایا برای کارگر به مدیریت سازمان پیشنهاد نماید.

ماده ۲۰- در صورتیکه کارگری خود را مستحق دریافت امتیاز بداند و سرپرست مربوطه به عللی وی را محق ندانسته و برای تشویق وی اقدام ننماید و یا اینکه کارگر به امتیاز داده شده اعتراض نماید، می‌تواند اعتراض خود را جهت ارجاع به هیأت به همراه مدارک و اسناد و دلایل کافی به مدیریت تسلیم نماید و مدیریت پس از رسیدگی و تأیید شکایت، تقاضا و درخواست کارگر شاکی را جهت ارزیابی مجدد به هیأت ارجاع می‌نماید.

ماده ۲۱- پس از اعلام نظر هیأت در صورتی که مدیریت ارزش کارگر یا طرح او را بیش از حداکثر امتیاز پیش بینی شده تشخیص دهد،پس از تعیین امتیاز پاداش متعلقه را با شرح موافقت هیأت مدیره سازمان به کارگر اعطا خواهد نمود.

ماده ۲۲- هیأت می‌تواند در صورت لزوم با توجه به امکانات علاوه بر داشتن نقدی موارد تشویقی زیر را به مدیریت پیشنهاد نماید:

۱-تشویق در حضور کارگران و درج در پرونده پرسنلی.

۲- فراهم نمودن امکانات لازم جهت زیارت اماکن متبرکه یا نمایشگاه‌های خارج از کشور

۳- معرفی و اعزام کارگر تشویق شده به دوره‌های آموزش تخصصی و بازدید از واحدهای مشابه خارج از کشور.

۴- معرفی کارگر با ذکر مشخصات کار او به وزارت کار و امور اجتماعی از طریق اداره کل کار و امور اجتماعی جهت تشویق و اقدام به یک یا چند مورد زیر با توجه به امکانات و شرایط موجود:

الف) ترتیب ملاقات با مقامات عالی کشور.

ب) اعطای نشان کار یا لوح تقدیر.

ج) ترتیب معرفی از طریق رسانه های گروهی.

ج – مقررات انضباطی (تخلفات)

ماده ۲۳- منظور از تخلفات در این آئین نامه عبارت است از:

۱-قصور کارگر که جنبه جزایی نداشته و حکم آن در ماده ۲۷ قانون کار داده شده است.

۲- تقصیر و تخلفاتی که جرایم ناشی از آن جنبه جزایی داشته و رسیدگی به آن در مراجع قضایی ذیصلاح احاله می‌گردد.

ماده ۲۴- تخلفات گروه ۱- تخلفاتی است که قصور و سهل انگاری تلقی می‌گردد و شامل موارد زیر است:

۱-بی حرمتی به موازین شرع مقدس اسلام و شئونات نظام جمهوری اسلامی ایران در سازمان.

۲- تسامح و سهل انگاری در حفظ اموال و اسناد واحد ذیربط سازمان.

۳- دادن گواهی یا گزارش خلاف واقع در سازمان.

۴- تمرد از اجرای دستورات مافوق.

۵- استعمال دخانیات در محل‌های ممنوعه.

۶- خوابیدن در محل کار در ساعات کار.

۷- سوء استفاده از اختیارات شغلی و تحمیل هر نوع کار غیرمرتبط به کارگر.

۸- عدم استفاده از وسایل حفاظتی در محیط کار به هنگام کار.

۹- اهمال و قصور که موجب بروز حادثه و از بین رفتن و آسیب دیدن ماشین آلات یا خرابی خدمات گردد.

۱۰- اهمال و قصور کارگر که موجب بروز حادثه ناشی از کار و منجر به جرح گردیده باشد.

۱۱- غیبت غیر موجه و ترک محل کار بدون اجازه از سرپرست.

۱۲- عدم رعایت مفاد بخشنامه‌ها، مقررات داخلی و دستورالعمل‌های سازمان.

۱۳- تأخیر در ورود و تعجیل در خروج.

ماده ۲۵- مجازات تخلفات گروه ۱ عبارتند از:

نوبت اول – اخطار شفاهی بدون درج در پرونده.

نوبت دوم – اخطار یا توبیخ کتبی بدون درج در پرونده

نوبت سوم – توبیخ کتبی با درج در پرونده

نوبت چهارم – توبیخ کتبی تا اخراج

تبصره: در صورتیکه هیأت انضباطی رأی به اخراج کارگر بدهد، کارگر با توجه به مفاد ماده ۲۷ قانون کار می‌تواند به مراجع حل اختلافات مراجعه نماید.

ماده ۲۶- تخلفات گروه ۲ شامل تخلفات و جرایمی است که جنبه جزایی داشته و شامل موارد زیر می‌شود:

۱-افشای اخبار، اطلاعات و آمار محرمانه سازمان حمل و نقل همگانی شهر، اعم از اقتصادی یا مالی به اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا نشر آن به هر ترتیب ( به استثنای افشای عملیات غیر قانونی).

۲- تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند و یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را دارند.

۳- تشویق و ترغیب کارگران به کم کاری و یا ترک کار.

۴- از کار انداختن سیستم حفاظتی و یا عدم استفاده از وسایل حفاظتی در نگهداری ماشین آلات و دستگاه‌ها.

۵- جعل، الحاق، مخدوش یا تحریف اسناد و مدارک به قصد سوء استفاده.

۶- ارائه مدارک تقلبی جهت استخدام و یا درجریان اشتغال به قصد سوء استفاده.

۷- ایراد ضرب و جرح در محل کار.

۸- رشوه دادن، رشوه گرفتن، سرقت، اختلاس و هر گونه سوءاستفاده از اموال سازمان.

۹- اختفاء، حمل، توزیع، خرید و فروش مواد مخدر.

۱۰- اعتیاد به مواد مخدر.

۱۱- کارشکنی، شایعه پراکنی و شرکت در تحصن‌ها، تظاهرات و اعتصابات غیر قانونی.

۱۲- اعمال فشارهای گروهی و فردی برای تحصیل مقاصد و یا بدست آوردن امتیازات غیر قانونی.

۱۳- فحاشی، توهین و بی‌حرمتی به همکاران و پرسنل.

۱۴- تهمت و افترا به مدیران و کلیه کارکنان و  کارگران ( با ارائه مدارک و استدلال قاضی پسند)

۱۵- ارتکاب سایر جرایمی که بر طبق قوانین جرم شناخته می‌شوند.

۱۶- مجازات تخلفات گروه دو/۲ به شرح زیر خواهد بود:

نوبت اول – اخطار کتبی بدون درج پرونده

نوبت دوم-  اخطار کتبی با درج پرونده

نوبت سوم – از توبیخ با درج پرونده تا اخراج

نوبت چهارم – هیأت تصمیم خود را تا حد اخراج خواهد گرفت.

ماده ۲۷- در مورد تخلف گروه دو مدیریت سازمان می‌تواند موضوع را جهت رسیدگی به مراجع قضایی احاله نماید و تا هنگامی که رأی مراجع ذیصلاح صادر نگردیده است، قرار داد کارگر معلق خواهد گردید و در صورت صدور رأی محکومیت، پس از تأیید مراجع حل اختلاف کارگر اخراج خواهد شد.

حکم این ماده شامل مواردی که کارگر به دلیل ارتکاب جرم و بدون شکایت کارفرما بازداشت و محاکمه و محکوم می‌گردد نیز خواهد شد. در صورتی که مراجع مذکور رأی به برائت کارگر بدهند کارفرما موظف است کارگر را به عودت داده و علاوه بر ضرر و زیان وارده به وی مزد ایام توقیف وی را نیز بپردازد، ایام توقیف جزو مدت کار وی محسوب خواهد شد.

تبصره۱ : چنانچه توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد، کارفرما مکلف است تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف مراجع مذکور مشخص نشده باشد حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهیانه او را به طور علی الحساب به خانواده او پرداخت نماید.

تبصره ۲: در مواردی که در اثر اعمال کارگر، ضرر و زیانی متوجه کارفرما گردد، جبران ضرر و زیان طبق رأی مراجع ذیصلاح به عهده کارگر خواهد بود.

تبصره ۳: موارد زیر غیبت موجه محسوب می‌گردد:

۱-تولد فرزند به مدت یک روز.

۲- فوت پدر، مادر، همسر و فرزندان با احتساب مرخصی مذکور در بند ۲ ماده ۲۷ قانون کار مجموعاً حداکثر تا یک هفته.

۳- فوت برادر و خواهر تا ۴ روز.

۴- احضار فرد توسط مراجع قضایی و قانونی جهت ادای شهادت و مشابه آن به مدت مورد لزوم بنا به تشخیص مسئولین مربوطه و یا گواهی مراجع قانونی.

۵- ارائه دلایل و مستندات قابل قبول که غیبت را موجه نماید.

۶- ازدواج دایم به مدت ۳ روز.

تبصره ۴: در کلیه موارد یاد شده مراتب ظرف ۴۸ ساعت باید به طریق ممکن به اطلاع مدیریت سازمان برسد.

تبصره ۵: تشخیص صحت و سقم موارد فوق ابتدا با مدیریت سازمان بوده و در صورت وجود اختلاف هیأت انضباطی در این زمینه اظهار نظر خواهد کرد.

تبصره ۶: در صورت درخواست کارگر و موافقت سرپرست، غیبت موجه از مرخصی استحقاقی وی کسر می‌گردد. در غیر این صورت نسبت به ایام غیبت وی، مزد به وی پرداخت نخواهد شد.

ماده ۲۸- در صورت بروز تخلف، جهت تنبیه کارگر متخلف به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

سرپرست یا هر شخص دیگری که سرپرستی مستقیم کارگر را به عهده دارد و یا مسئولان اداری، حسب مورد، نسبت به نوع تخلف موضوع را از طریق سلسله مراتب به مدیریت سازمان گزارش می‌نمایند. مدیریت سازمان پس از بررسی گزارش، چنانچه تخلف کارگر را در شمار تخلفات گروه یک تشخیص داده و تنبیه او را مصلحت بداند، موضوع را به هیأت انضباطی ارجاع می‌نماید.

هیأت نیز پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم، با توجه به جداول تخلفات این آیین‌نامه ‌نظر خود را به مدیریت سازمان اعلام می‌کند و مدیریت می‌تواند نظر هیأت را اجرا و یا تنبیه کارگر صرفنظر نماید.

ماده ۲۹- تنبیهات تخلفات مربوط به تأخیر در ورود و تعجیل در خروج غیر موجه عبارتند از:

نوبت اول – از ۴ تا ۱۲ ساعت در ماه: عدم پرداخت مزد و مزایای جانبی قانونی به علاوه اخطار شفاهی. از ۱۲ تا ۲۴ ساعت در ماه: عدم پرداخت مزد و مزایای قانونی

نوبت دوم – عدم پرداخت مزد و مزایای جانبی به اضافه توبیخ کتبی با درج در پرونده و نوبتهای بعدی تا حد اخراج.

ماده ۳۰ – تخلفات مربوط به غیبت موجه طبق جدول شماره ۶ می‌باشد.

د – مقررات اجرایی

ماده ۳۱- به منظور حسن اجرایی این آیین‌نامه، هیأتی بنام هیأت انضباط کار مرکب از افراد زیر تشکیل می‌گردد:

الف- در صورتیکه تعداد کارکنان سازمان ۳۵ نفر یا بیشتر باشد:

۱-نماینده شورای اسلامی کارگران (نماینده کارگران) دو نفر .

۲- نماینده مدیریت یا کارفرما (حتی المقدور از کادر کارگزینی) دو نفر.

۳- نماینده‌ای از میان سرپرستان واحدهای سازمان با انتخاب سایر سرپرستان یک نفر.

ب- در صورتیکه تعداد کارکنان سازمان کمتر از ۳۵ نفر باشد:

۱-نماینده شورای اسلامی کارگران (نماینده کارگران) یک نفر .

۲- نماینده مدیریت یا کارفرما (حتی المقدور از کادر کارگزینی) یک نفر.

۳- نماینده ای به انتخاب دو نفر از اعضای اخیر الذکر یک نفر.

ماده ۳۲- مدت عضویت در هیأت انضباط کار دو سال و انتخاب مجدد اعضای قبلی هیأت نیز بلامانع می‌باشد.

تبصره: هر گاه یکی از اعضای هیات در اثر فوت، استعفا یا اخراج و یا به هر دلیلی دیگر امکان شرکت در جلسه را نداشته باشد، نماینده دیگری با توجه به ماده ۳۰ برای باقیمانده مدت دوره انتخاب و معرفی خواهد شد.

ماده ۳۳- هیأت انضباط کار پس از اولین جلسه هیأت، مشخصات اعضا و موجودیت خود را کتباً به واحد کار و امور اجتماعی و نیز مدیریت سازمان اعلام دارد.

ماده ۳۴- جلسات هیأت انضباط کار با حضور کلیه اعضا رسمیت می یابد و چنانچه هیأت به دلیل عدم حضور کلیه اعضا در دو جلسه متوالی رسمیت نیابد، موضوع مستقیماً از سوی ذینفع قابل طرح در مراجع حل اختلاف      می‌باشد.

ماده ۳۵- تصمیمات هیأت انضباط کار در کلیه موارد با اکثریت آرا معتبر است مگر در مورد اخراج کارگر که مقررات ماده ۲۷ قانون کار لازم الرعایه می‌باشد.

ماده۳۶- هیأت انضباط کار می‌تواند در جلسات خود از نظر مشورتی سرپرست مستقیم کارگر یا کارگران شهود استفاده نماید و سرپرست مستقیم در جلسات مذکور فاقد رأی است. ( مگر در مواردی که خود عضو هیأت انضباط کار باشد).

ماده ۳۷- تصمیمات هیأت نباید مغایرتی با قانون کار و آیین‌نامه ‌ها و مقررات مربوطه داشته باشد.

ماده ۳۸- صورت مذاکرات و تصمیمات هیأت در دفتر ویژه ای ثبت و به امضای افراد حاضر در جلسه رسیده و سپس در هیأت نگهداری می‌شود.

ماده ۳۹- تصمیمات هیأت در پنج نسخه تنظیم و به ترتیب زیر توزیع می‌گردد:

۱-یک نسخه جهت اطلاع کارگر و یا کارگران ذینفع.

۲- یک نسخه جهت اطلاع کارفرما.

۳- یک نسخه جهت اطلاع شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی یا نماینده کارگر.

۴- یک نسخه جهت واحد کار و امور اجتماعی محل.

۵- یک نسخه جهت ضبط در بایگانی هیأت انضباط کار.

ماده ۴۰ – هیأت در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان دبیر جلسه انتخاب می‌نماید.

تبصره: کلیه مکاتبات و دعوت نامه‌های مربوطه توسط دبیر هیأت انجام می‌پذیرد (در دعوت نامه‌ها دستورات جلسه باید قید گردد).

ماده ۴۱- چنانچه هر یک از طرفین به تصمیمات هیأت انضباط کار معترض باشند، می‌توانند به مراجع حل اختلاف (موضوع فصل نهم قانون کار) مراجعه نمایند.

ماده ۴۲ – در موارد اضطراری طبق درخواست مدیریت، هیأت بلافاصله تشکیل جلسه داده و تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود.

ماده ۴۳- چنانچه از تاریخ آخرین تخلف طی مدت شش ماه در مورد تخلفات گروه یک یک سال و در مورد تخلفات گروه دو، تخلف دیگری از کارگر سر نزند، آثار تبعی تخلف وی با رأی هیأت و تأیید مدیریت سازمان، یک تا دو درجه تخفیف داده خواهد شد.

تبصره ۱: در صورت تکرار تخلف ظرف مدت شش ماه پس از رفع آثار تبعی با رأی هیأت انضباط کار، تصمیمات شدیدتری در مورد متخلف اعمال خواهد شد.

تبصره ۲: چنانچه تعداد موارد تخلف با درج در پرونده ظرف مدت یکسال سه بار تکرار شود آثار تبعی به هیچ عنوان کاهش نخواهد یافت.

ماده ۴۴- در صورت بروز هر گونه اختلاف در مورد اجرای آیین‌نامه ‌انضباط کار نظر اداره کار و امور اجتماعی و نهایتاً مراجع حل اختلاف قطعی است.

فصل چهارم: آیین‌نامه ‌انضباط

دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و رانندگان خودروهای تحت نظارت سازمان

به منظور ایجاد رفاه و بالا بردن خدمات سرویس دهی خودروهای تحت نظارت سازمان و بهبود شرایط و رعایت حقوق قانونی در محیط کار مقررات زیر در نظر گرفته شده است:

الف – مقررات تشویقی:

به منظور بالا بردن سطح کارآیی رانندگان تحت نظارت سازمان و کلیه دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر و انضباط کار آنها در خطوط تحت نظارت در این آیین‌نامه ‌مقررات تشویقی زیر در نظر گرفته شده است:

ماده ۴۵- انواع تشویقات:

۱-تشویقات معمولی:

 تشویق معمولی شامل کلیه رانندگان  و بهره‌برداران خطوط تحت نظارت می‌شود که با توجه به بررسی و ارزیابی‌های به عمل آمده به توسط واحدهای ذیربط سازمان (تحت نظارت) به مدیریت سازمان هر شش ماه یکبار برای تشویق به هیأت مدیره سازمان معرفی می‌گردند.

۲- تشویقات فوق العاده:

تشویق فوق العاده شامل رانندگان و بهره بردارانی می‌شود که حسب مورد با توجه به انجام کارهای فوق العاده و عملکرد درخشان (بنا به تشخیص و ارزیابی مدیریت سازمان) خارج از موعد سالیانه برای تشویق به هیأت مدیره سازمان معرفی خواهند شد.

ماده ۴۶- روش ارزیابی و اتخاذ تصمیمات در هیأت (مدیره):

واحدهای مرتبط و ذیربط سازمان که نظارت مستقیم بر عملکرد بهره‌برداران و رانندگان خودروهای تحت نظارت سازمان، ضمن ارزیابی عملکرد و بررسی سوابق آنها با توجه به موارد پیش بینی شده در شرح وظایف ایشان کسانی را که برای تشویق مناسب تشخیص دهند، مراتب را کتباً با ذکر دلایل مربوطه (در مواردی که احتیاج می‌باشد به پیوست مدارک مربوطه) به مدیریت سازمان اعلام می‌نمایند.

مدیریت سازمان نیز با ارزیابی مجدد افراد معرفی شده را برای اتخاذ تصمیم به همراه پیشنهادات و چگونگی انجام تشویق با توجه به امکانات سازمان به هیأت مدیره سازمان معرفی می‌نماید.

هیأت مدیره سازمان نیز با توجه به پیشنهادات ارائه شده و با لحاظ امکانات سازمان بررسی و اعلام نظر خواهد نمود.

تبصره ۱- نظر هیأت مدیره با ابلاغ مدیریت سازمان قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

تبصره ۲- مدیریت سازمان می‌تواند علاوه بر پاداش نقدی مطابق بندهای زیر، موارد تشویقی را به هیأت مدیره سازمان پیشنهاد نماید:

۱-تشویق در جمع و حضور دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌و رانندگان خودروهای تحت نظارت سازمان.

۲- فراهم نمودن امکانات لازم جهت زیارت اماکن متبرکه در داخل کشور در مدت زمانی حداکثر یک هفته (توسط سازمان).

۳- ترتیب ملاقات با مقام معظم رهبری.

۴- ترتیب ملاقات با روسای قوای مقننه، قضائیه، مجریه و دیگر مقامات لشکری و کشوری.

۵- ترتیب معرفی از طریق رسانه‌های گروهی.

ب- مقررات انضباطی

ماده ۴۷- با توجه به تفاوت ماهوی موجود در موضوع تخلفات رانندگان و بهره‌برداران خطوط تحت نظارت هیأت پنج نفره جهت بررسی و اتخاذ تصمیم در موضوع تخلفات رانندگان و بهره‌برداران خودروهای تحت نظارت سازمان (موضوع تخلفات جدول شماره ۹ پیوست همین آیین‌نامه) در محل تعیین شده توسط مدیریت سازمان تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱: رسیدگی به تخلفات بهره‌برداران و رانندگان خودروهای تحت نظارت سازمان با توجه به جدول تخلفات دارنده امتیاز خط در حین کار خواهد بود.

تبصره ۲: تخلفات خارج از جدول ارائه شده در صورت ایجاد بی‌نظمی در عملکرد و اهداف سازمان بنا به تشخیص مدیریت سازمان قابل طرح در هیأت انضباطی موضوع ماده ۴۶ خواهد بود.

تبصره ۳: در صورتی که تخلفات بهره‌برداران و رانندگان خودروهای تحت نظارت از جرایم مندرج در سایر قوانین کشوری از جمله قوانین جزایی باشد، علاوه بر اعمال تصمیم‌های هیأت انضباطی، مراتب جهت اعمال مقررات کیفری مناسب به مراجع ذیصلاح قضایی نیز منعکس می‌شود.

تبصره ۴: در مواقع ضروری پس از درخواست مدیریت واحد ذیربط سازمان (تحت نظارت) و با تأیید مدیر عامل سازمان تا اتخاذ تصمیم لازم از سوی هیأت از کارکرد راننده یا دارنده پروانه بهره‌برداری ‌متخلف جلوگیری خواهد شد.

ماده ۴۸- ترکیب و اعضای هیأت انضباطی به شرح زیر خواهد بود:

۱-دو نفر به نمایندگی واحد تحت نظارت بنا بر انتخاب مدیر عامل سازمان.

۲- دو نفر به عنوان نماینده تام الاختیار با انتخاب رانندگان تحت نظارت به انتخاب خود رانندگان.

۳- رانندگان بعد از برگزاری انتخابات یک نفر را به عنوان نماینده خط انتخاب و سپس بین نمایندگان خطوط انتخابات برگزار و دو نفر به عنوان نماینده تام الاختیار انتخاب و در هیأت شرکت حق رأی دارند.

۴- یک نفر بنا بر انتخاب فرماندارای به عنوان نماینده فرماندارای

تبصره ۱: اعضای هیأت به مدت دو/۲ سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد نیز بلامانع می‌باشد.

تبصره ۲: در صورتی که اعضای هیأت در۳ جلسه متوالی و ۵ جلسه متناوب بدون اجازه قبلی شرکت ننمایند عضویت آنان در هیأت سلب خواهد شد.

ماده ۴۹- هیأت پس از اولین جلسه از بین اعضا به صورت انتخابی یک نفر را به عنوان رییس هیأت انضباطی انتخاب می نماید.

ماده ۵۰- تصمیمات هیأت در کلیه موارد با اکثریت آراء معتبر می‌باشد.

تبصره: تصمیمات هیأت نباید مغایر با این آیین‌نامه و و قوانین جاری کشور باشد.

ماده ۵۱- صورت مذاکرات و تصمیمات هیأت در دفتر ویژه ای ثبت و به امضای افراد حاضر در جلسه می‌رسد.

ماده ۵۲– تصمیمات هیأت در شش نسخه تنظیم و بین اعضا و راننده مذکور توزیع می‌گردد.

ماده ۵۳- در مواقع اضطراری پس از درخواست مدیریت تحت نظارت با تأیید مدیر عامل تا تصمیم لازم از سوی هیأت از کارکرد راننده متخلف در خط جلوگیری خواهد شد.

ماده ۵۴- تخلفات پس از مطرح شدن در هیأت به ترتیب ذیل اتخاذ تصمیم خواهد گردید:

نوبت اول – اخطار شفاهی با درج در پرونده.

نوبت دوم – اخطار کتبی با درج در پرونده.

نوبت سوم – لغو موقت مجوز به مدت یک ماه.

نوبت چهارم – لغو موقت مجوز به مدت شش ماه.

نوبت پنجم – اخراج و سلب امتیاز به صورت دایم.

این آئین نامه که در قالب نامه شماره . . . . . . . . ریاست محترم هیأت مدیره سازمان پیشنهاد شده بود پس از بحث و بررسی در جلسه مورخ . . . . . . . . . شورای سازمان در نهایت در ۴ فصل  و ۵۴ ماده و ۴۰ تبصره به همراه ۹ جدول (در ۲۶ صفحه) به تصویب و تأیید شورای سازمان رسیده است.

رئیس شورای سازمان   

عضو شورای سازمان

عضو شورای سازمان    

عضو شورای سازمان    

عضو شورای سازمان    

جدول شماره ۱

ردیفکدتخلفات تاکسیران (دارنده پروانه تاکسیرانی)میزان خسارت و نوع اقدام
مرحله اولمرحله دوممرحله سوم
۱۱۰۱عدم انجام خدمت در نوبت (شیفت) معین شده در پروانه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۱۰۲عدم انجام سرویس مشخص شده در پروانه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۳۱۰۳عدم انجام خدمت درمسیر معیین شده در پروانه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۴۱۰۴عدم انجام خدمت در مکان و زمان معین شده توسط سازمان بر اساس برنامه حمل و نقل عمومی مسافر۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۵۱۰۵سپردن پروانه تاکسیرانی متعلق به خود جهت تاکسیرانی به غیر۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۶۱۰۶رانندگی با تاکسی که مشخصات آن با مشخصات مندرج در پروانه مطابقت نداردتوقف تاکسی توسط بازرس سازمان در یکی از پارکینگهای معین و تبعیت از تصمیمات هیأت
۷۱۰۷امتناع از حمل مسافر بدون عذر موجه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۸۱۰۸حمل مسافر با شرایطی خارج از مقررات۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۹۱۰۹عدم رعایت شئون اسلامی و اجتماعی که برابر دستورالعمل‌های ارائه شده بایستی رعایت شود.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۰۱۱۰عدم انجام کشیک‌های محوله و رعایت مقررات آن۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۱۱۱۱ارتکاب به جرم در هنگام تاکسیرانی و یا با استفاده از تاکسیتابع تصمیمات هیأت انضباطی
۱۲۱۱۲عدم رعایت مقررات مربوط به حمل مسافر۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۳۱۱۳عدم رعایت نرخهای مصوب۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۴۱۱۴عدم نصب کرایه سنج در صورت الزام به نصب آن۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۵۱۱۵عدم استفاده از کرایه سنج۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۶۱۱۶تکرار تخلفات راهنمایی و رانندگیتابع تصمیمات هیأت انضباطی
۱۷۱۱۷عدم انجام نظافت بیرون و داخل تاکسی برابر دستورالعملهای صادره۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۸۱۱۸عدم استفاده از لباس فرم نظیف توسط راننده هنگام ارائه سرویس۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۹۱۱۹عدم نصب پلاک کد شناسایی راننده بر روی شیشه عقب خودرو برای رویت از خارج و همچنین مسافر در داخل اتومبیل در محل قابل رویت برابر دستورالعمل سازمان۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۰۱۲۰رانندگی با تاکسی که پروانه بهره‌برداری ‌آن توسط مراجع ذیربط طبق مقررات اخذ یا بطور موقت تا صدور پروانه بهره‌برداری ‌جدید باطل شده است پس از اطلاع از آن۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۱۱۲۱عدم استفاده از تابلوی «خارج از سرویس» در مواردی که بنا به دلایل نفص فنی اتومبیل یا پایان نوبت کاری یا بنا به اضطرار قابل توجیه پذیرش مسافر ممکن نباشد.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۲۱۲۲عدم توجه کامل به اخطارها و تذکرات بازرسان سازمان در امور تاکسیرانی۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۳۱۲۳خروج بدون مجوز از محدوده ای از شهر یا مسیر که برای تاکسیرانی( با تاکسی که مشخصات آن در پروانه تاکسیرانی قید گردیده است) مجاز اعلام شده است.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۴۱۲۴ارائه مدارک تقلبی جهت ثبت نامتابع تصمیمات هیأت
۲۵۱۲۵نصب و استفاده از وسایل غیر مجاز در خودرو که مخالف دستورالعملهای صادر شده باشد۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۶۱۲۶استفاده از پلاک شناسایی راننده دیگر در هنگام ارائه سرویستابع تصمیمات هیأت
۲۷۱۲۷ایراد ضرب و شتم با مسافرین و غیرهتابع تصمیمات هیأت
۲۸۱۲۸اختفاء، حمل و توزیع، خرید و فروش مواد مخدر یا هرنوع آلات و ادوات غیر مجازتابع تصمیمات هیأت
۲۹۱۲۹فحاشی، توهین، بی حرمتی به مسافرین، بازرسین و یا مسئولین ذیربطتابع تصمیمات هیأت
۳۰۱۳۰مجازات تخلفاتی که از سوی مراجع ذیصلاح دیگر صادر و اجرا می‌گردد.تابع تصمیمات هیأت

جدول شماره ۲

ردیفکدب :تخلفات تاکسیدار (دارنده پروانه بهره‌برداری)میزان خسارت و نوع اقدام
مرحله اولمرحله دوممرحله سوم
۱۲۰۱عدم نظارت درانجام خدمت در نوبت (شیفت) معین شده در پروانه تاکسیرانی راننده تاکسی۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۲۰۲عدم نظارت در انجام سرویس مشخص شده در پروانه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۳۲۰۳عدم نظارت در انجام خدمت درمسیر معیین شده در پروانه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۴۲۰۴عدم نظارت در انجام خدمت در مکان و زمان معین شده توسط سازمان بر اساس برنامه حمل و نقل عمومی مسافر۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۵۲۰۵عدم نظارت در انجام برنامه های مربوط به کشیک۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۶۲۰۶عدم نظارت در انجام مرتب نظافت بیرون و داخل تاکسی۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۷۲۰۷عدم نظارت در رعایت شئون اسلامی و اجتماعی  برابر دستورالعملهای مربوطه۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۸۲۰۸عدم نظارت بر نصب لوازم و اشیای غیر مجاز در تاکسی برابر دستورالعملهای ارائه شده۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۹۲۰۹عدم نظارت بر استفاده از لباس فرم نظیف توسط راننده هنگام ارائه سرویس۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۰۲۱۰عدم نظارت برنصب پلاک کد شناسایی راننده و وسیله نقلیه «تاکسی» در داخل اتومبیل در محل قابل رویت مسافر برابر دستورالعمل سازمان۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۱۲۱۱سپردن تاکسی برای ارائه سرویس به افراد فاقد پروانه تاکسیرانی معتبرتوقف تاکسی توسط بازرس سازمان در یکی از پارکینگهای معین و تبعیت از تصمیمات هیأت
۱۲۲۱۲بهره‌برداری ‌از تاکسی در زمانی که پروانه بهره‌برداری ‌توسط مراجع ذیربط طبق مقررات اخذ یا بطور موقت تا صدور پروانه بهره‌برداری ‌جدید باطل شده است.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۳۲۱۳اعلام نکردن علت عدم ارائه سرویس ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ توقف تاکسی به سازمان۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۴۲۱۴عدم نظارت بر رعایت نرخهای مصوب۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۵۲۱۵عدم نصب کپسول آتشنشانی آماده به کار در وسیله نقلیه۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۶۲۱۶نداشتن برگ معاینه معتبر اتومبیل که توسط مراجع ذیصلاح صادر می‌شود.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۷۲۱۷نداشتن رنگ‌آمیزی، خط‌کشی و علایم قابل نقش و نصب در بدنه و ظاهر تاکسی مطابق مشخصات پروانه و دستورالعملها۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۱۸۲۱۸عدم نصب کرایه سنج در صورت الزام به نصب و استفاده از آن و عدم نظارت بر استفاده از آنتابع تصمیمات هیأت
۱۹۲۱۹عدم توجه به اخطارها و تذکرات بازرسین سازمان۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۰۲۲۰عدم رعایت انجام اضافه کار ساعتی حداکثر چهار ساعت و یا بدون رعایت اتصال اضافه کار به ابتدا یا انتهای نوبت مورد تعهد۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۱۲۲۱اطلاع ندادن مرخصی بیش از سه روز رانندگان کمکی به سازمان که باعث تعطیل شدن یکی از نوبت‌های کاری مورد تعهد می‌شود.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۲۲۲۲عدم ارسال قسمت فوقانی برگ مخصوص ارسال به تاکسیرانی جدا شده از صورتجلسه تحویل و تحول تاکسی (موجود در پروانه تاکسیرانی) ظرف ۲۴ ساعت به سازمان از تاریخ تحویل تاکسی به راننده.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت
۲۳۲۲۳عدم ارسال قسمت زیرین برگ مخصوص ارسال به تاکسیرانی جدا شده از صورتجلسه تحویل و تحول تاکسی (موجود در پروانه تاکسیرانی) ظرف ۲۴ ساعت به سازمان از تاریخ فسخ قرار داد با راننده.۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰تابع تصمیمات هیأت

جدول شماره ۳

جدول تخلفات دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری ‌(اشخاص حقوقی)

ردیفکدشرح تخلفمیزان خسارت و نوع اقدام
۱۳۰۱عدم اعلام تغییر وضعیت حقوقی شرکت با موضوع حمل و نقل عمومی مسافر تا زمانی که به نمایندگی سازمان در امر حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری فعالیت داردتوقف فعالیت تا اتخاذ تصمیم از طرف هیأت
۲۳۰۲بکارگیری اتومبیل‌هایی که پروانه بهره‌برداری ‌برای آنها اخذ نشده استتوقف وسیله نقلیه در پارکینگ تا اتخاذ تصمیم از طرف هیأت
۳۳۰۳عدم اعلام تعداد اتومبیل‌های مشغول بکار شرکت در صورتیکه از تعداد تعیین شده بیشتر یا کمتر باشدتوقف وسیله نقلیه در پارکینگ تا اتخاذ تصمیم از طرف هیأت
۴۳۰۴عدم ارائه نسخه دوم قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی به سازمانتابع تصمیمات هیأت
۵۳۰۵عدم استفاده از دفتر و توقفگاه مناسب برابر ضوابط تعیین شده توسط سازمانتابع تصمیمات هیأت
۶۳۰۶عدم ارائه سرویس تاکسی برابر مشخصات قرارداد حداقل یک نوبت کاری ۸ ساعته برای هر اتومبیل شرکتتابع تصمیمات هیأت
۷۳۰۷عدم اعلام اینکه تعداد اتومبیل‌های شرکت از چهارپنجم تعداد اتومبیل‌های ارائه شده جهت سرویس بیشتر یا کمتر گردد، بیشتر از ۲۴ ساعتتابع تصمیمات هیأت
۸۳۰۸عدم انجام برنامه‌های کسیک اعلام شدهتابع تصمیمات هیأت
۹۳۰۹عدم انجام نظافت درون و بیرون تاکسی برابر دستورالعنل‌های صادرهتابع تصمیمات هیأت
۱۰۳۱۰عدم رعایت شئونات اسلامی برابر دستورالعمل‌های صادرهتابع تصمیمات هیأت
۱۱۳۱۱عدم استفاده از لباس تعیین شده توسط رانندگان به هنگام ارائه سرویستابع تصمیمات هیأت
۱۲۳۱۲عدم نصب کد شناسایی راننده و وسیله نقلیه(تاسی) در داخل اتومبیل در محل قابل رویت مسافر و شیشه عقب اتومبیل به نحوی که از بیرون قابل رویت باشدتعیین خسارت در محل
۱۳۳۱۳عدم تجهیز شرکت به سیستم ارتباطی با ارائه اشتراک در سیستم ارتباطی شرکتهای مشابه در صورت اعلام سازمان مبنی بر استفاده از سیستم ارتباطیتابع تصمیمات هیأت
۱۴۳۱۴واگذاری سهام شرکت تحت هر عنوان به اشخاص دیگر بدون اطلاع سازمانتابع تصمیمات هیأت
۱۵۳۱۵عدم رعایت نرخهای مصوب و نصب و استفاده از تاکسیمتر برابر دستورالعمل‌های صادرهتعیین خسارت در محل
۱۶۳۱۶امتناع از محل مسافر برابر شرایط مقرر توسط سازمان و یا حمل مسافر خارج از شرایط مصوبتعیین خسارت در محل
۱۷۳۱۷عدم توجه کامل به اخطارها و تذکر بازرسین سازمانتابع تصمیمات هیأت
۱۸۳۱۸استفاده از وسایط نقلیه ای که پروانه بهره‌برداری ‌آن به نام شرکت نیست بمنظور حمل و نقل عمومی مسافرتوقف وسیله نقلیه در پارکینگ تا اتخاذ تصمیم از طرف هیأت

جدول شماره ۴

راهنمای جدول جرایم و تخلفات آیین‌نامه ‌انضباطی

کد تخلفاتمرحله اول تخلفمرحله دوم تخلفمرحله سوم تخلف
۱۰۶-۱۱۱- ۱۱۳-۱۱۴-۱۱۶-۱۲۴-۱۲۵-۱۲۶-۱۲۷ -۱۲۸-۱۲۹-۱۳۰-۲۰۱-۲۱۱-۲۱۸-۳۰۱-۳۰۲-۳۰۳ -۳۰۴-۳۰۵-۳۰۶-۳۰۷-۳۰۸-۳۰۹-۳۱۰-۳۱۱-۳۱۲ -۳۱۳-۳۱۴-۳۱۵-۳۱۶-۳۱۷-۳۱۸-۳۱۹-۳۲۰-۳۲۱ -۳۲۲-۳۲۳-۳۲۴-۳۲۵-۳۲۶-۳۲۷-۳۲۸-۳۲۹-۳۳۰تعیین جریمه به مبلغ۵۰۰۰۰ ریال یا ارجاع به هیأت انضباطی (به تشخیص مدیریت سازمان)تعیین جریمه به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال یا ارجاع به هیأت انضباطی (به تشخیص مدیریت سازمان)تابع تصمیمات هیأت انضباطی
۱۰۱-۱۰۲-۱۰۳-۱۰۴-۱۰۵-۱۰۷-۱۰۸-۱۰۹ -۱۱۰-۱۱۲-۱۱۵-۱۱۷-۱۱۸-۱۱۹-۱۲۰-۱۲۱ -۱۲۲-۱۲۳-۲۰۲-۲۰۳-۲۰۴-۲۰۵-۲۰۶-۲۰۷ -۲۰۸-۲۰۹-۲۱۰-۲۱۲-۲۱۳-۲۱۴-۲۱۵-۲۱۶ -۲۱۷-۲۱۹-۲۲۰-۲۲۱-۲۲۲-۲۲۳تعیین جریمه به مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال یا ارجاع به هیأت انضباطی (به تشخیص مدیریت سازمان)تعیین جریمه به مبلغ ۶۰۰۰۰ ریال یا ارجاع به هیأت انضباطی (به تشخیص مدیریت سازمان)تابع تصمیمات هیأت انضباطی

جدول شماره ۵

تشویق معمولی

نام نام خانوادگی ………………….  شماره پرسنلی …………………      قسمت………………….      شغل……………….

شرححداکثر امتیازامتیاز متعلق به شش ماهمیانگیننظرات مدیر
رعایت مقررات در حضور و غیاب         
رعایت اصول اخلاق و فرهنگ اسلامی         
رعایت نظم و ترتیب نظامات داخلی کارگاه         
داشتن روح همکاری و حسن سلوک و رفتار مناسب و شایان توجه         
رعایت دقیق دستورات شغلی مافوق         
استفاده به موقع از وسایل ایمنی و اجرای دقیق مقررات مربوط به حفاظت و بهداشت کار         
کوشش موثر در امر افزایش سطح مهارت شخصی         
مراقبت و نگهداری از تجهیزات و ابزار کار مربوط به کارگر و اطلاع به مسئولین برای سرویس دهی به موقع         

جدول شماره ۶

تشویق موردی

نام نام خانوادگی ………………………………   شماره پرسنلی ……………………….      قسمت…………………       شغل…………………

شرححداکثرامتیازامتیاز سرپرستنظر مدیریتامتیاز هیأت
خلاقیت و نوع‌آوری و ابداع و ارائه طریق عملی و مورد قبول در جهت کاهش ضایعات    
ارائه طریق عملی و مورد قبول در جهت بهبود کم و کیفی تولید، هوشیاری و اقدام به موقع در موارد حساس در زمینه جلوگیری از بروز حادثه و خسارت مالی و جانی کارگران    
انجام تعمیرات، بازسازی ماشین و ساخت قطعات مورد نیاز به دستور مدیریت و ارائه طرح‌ها و پیشنهادات مرتبط با بهبود شرایط کار    
فعالیت و شرکت فعال و موفقیت‌آمیز در امر افزایش سطح مهارت کارگران به توصیه مدیریت    
انجام سایر فعالیت‌هایی که به هر ترتیب به روند کار و فعالیت وجه تحرک بیشتری بخشیده و در بهبود کمی و کیفی فروش بلیط تأثیر قابل ملاحظه را داشته باشد    

جدول شماره ۷

تخلفات غیر موجه

 مجموع غیبت غیر موجه تا چهار روز در ماهمجموع غیبت غیر موجه از ۵ تا ۱۴ روز در ماه۱۵ روز بیشتر در ماه
نوبت اولعدم پرداخت مزد و مزایای جنبی و تعطیل هفتگی به نسبت روزهای غیبت به اضافه اخطار کتبی با درج در پروندهعدم پرداخت مزد و مزایای جنبی و تعطیل هفتگی به نسبت روزهای غیبت به اضافه توبیخ با درج در پرونده 
نوبت دومعدم پرداخت مزد و مزایای جنبی و تعطیل هفتگی به نسبت روزهای غیبت به اضافه توبیخ کتبی با درج در پروندهدر این نوبت و احیاناً نوبت­های بعدی علاوه بر تنبیهات نوبت قبل هیأت تصمیم لازم را تا حد اخراج اتخاذ خواهد نمود 
نوبت سومعلاوه بر تنبیهات نوبت قبل،هیأت تصمیم لازم را تا حد اخراج اتخاذ خواهد نمود در این باره هیأت با توجه به دو نوبت قبل تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود

جدول شماره ۸

فرم ارزشیابی پیشنهاد

نام نام خانوادگی پیشنهاد دهنده:                    شماره طرح:

نام نام خانوادگی کارگر:                      موضوع طرح پیشنهادی:

ردیفشرح ضرایبحدود مجاز ضرایبضریب تخصیصی
۱وزن بلیط۱۰-۱ 
۲امانت داری۵-۱ 
۳دلسوزی و نگهداری از وسیله نقلیه (تصادفات)۵-۱ 
۴رضایت ارباب رجوع و برخورد مناسب با مسافرین۵-۱ 
۵حضور مستمر در محل کار۵-۱ 
۶خلاقیت و نوع آوری۵-۱ 
۷پوشش مناسب و رعایت شئونات اسلامی۵-۱ 
۸ایثار و از خود گذشتگی، تقوا و خویشتنداری۵-۱ 
۹همدلی و همکاری با همکاران و مسئولین مربوطه۵-۱ 
۱۰نداشتن اخطار اداری۵-۱ 
۱۱   
۱۲   
۱۳   
                جمع امتیاز  

                           نام و نام خانوادگی تهیه کننده:

جدول شماره ۹

ردیفتخلفات دارندگان امتیاز خطوط تحت نظارتمیزان خسارت و نوع اقدام
۱عدم انجام خدمت در نوبت (شیفت) معین شده در پروانهتابع تصمیمات هیأت
۲عدم انجام سرویس مشخص شده در پروانهتابع تصمیمات هیأت
۳عدم انجام خدمت در مسیر معین شده در پروانهتابع تصمیمات هیأت
۴عدم انجام خدمت در مکان و زمان معیین شده توسط سازمان بر اساس برنامه حمل و نقل عمومی مسافرتابع تصمیمات هیأت
۵سپردن پروانه بهره‌برداری ‌متعلق به خود جهت رانندگی به غیرتابع تصمیمات هیأت
۶رانندگی با خودرویی که مشخصات آن با مشخصات مندرج در پروانه مطابقت نداردتابع تصمیمات هیأت
۷امتناع از حمل مسافر بدون عذر موجهتابع تصمیمات هیأت
۸حمل مسافر با شرایطی خارج از مقرراتتابع تصمیمات هیأت
۹عدم رعایت شئون اسلامی و اجتماعی که برابر دستورالعملهای ارائه شده بایستی رعایت شودتابع تصمیمات هیأت
۱۰عدم انجام کشیکهای محوله و رعایت مقررات آنتابع تصمیمات هیأت
۱۱ارتکاب به جرم در هنگام رانندگی و یا استفاده از خودروتابع تصمیمات هیأت
۱۲عدم رعایت مقررات مربوط به حمل مسافرتابع تصمیمات هیأت
۱۳عدم رعایت نرخهای مصوبتابع تصمیمات هیأت
۱۴تکرار تخلفات راهنمایی و رانندگیتابع تصمیمات هیأت
۱۵عدم انجام نظافت بیرون و داخل خودرو برابر دستورالعملهای صادرهتابع تصمیمات هیأت
۱۶عدم استفاده از لباس فرم نظیف توسط راننده هنگام ارائه سرویستابع تصمیمات هیأت
۱۷عدم توجه کامل به اخطارها و تذکرات بازرسان سازمانتابع تصمیمات هیأت
۱۸ارائه مدارک تقلبی جهت ثبت نامتابع تصمیمات هیأت
۱۹نصب و استفاده از وسایل غیر مجاز در خودرو که مخالف دستورالعملهای صادر شده باشد.تابع تصمیمات هیأت
۲۰استفاده از پلاک شناسایی راننده دیگر در هنگام ارائه سرویستابع تصمیمات هیأت
۲۱ایراد ضرب و شتم با مسافرین و غیرهتابع تصمیمات هیأت
۲۲اختفاء، حمل و توزیع، خرید و فروش مواد مخدر یا هر نوع آلات و ادوات غیر مجازتابع تصمیمات هیأت
۲۳فحاشی، توهین، بی حرمتی به مسافرین، بازرسین و یا مسئولین ذیربطتابع تصمیمات هیأت
۲۴اعتیاد به مواد افیونیتابع تصمیمات هیأت
۲۵مجازات تخلفاتی که از سوی مراجع ذیصلاح دیگر صادر و اجرا می‌گرددتابع تصمیمات هیأت
۲۶غیبت غیر موجه و ترک خطوط بدون مجوز از واحدهای ذیربط سازمانتابع تصمیمات هیأت
۲۷تمرد از اجرای دستورات مقامات مسئول در واحدهای ذیربط سازمانتابع تصمیمات هیأت
۲۸ تابع تصمیمات هیأت

هیأت انضباطی

ابلاغ رأی

*****************

آقای …………….. دارنده پروانه نمایندگی سازمان / بهره‌برداری شماره …………………… اعتراض مورخ ……………… شما در ارتباط با برگ اخطاریه شماره …………………… مورخ …………… در جلسه مورخ ………………….. هیأت انضباطی مطرح و با توجه به کلیه جوانب و موارد مذکور در دفاعیه، تصمیم هیأت به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………

توضیح اینکه مفاد این تصمیم قطعی و لازم الاجراست وبایستی ظرف مدت ……….. ماه از تاریخ صدور به اجرا درآید. بدیهی است مبلغ خسارت تعیین شده پس از انقضای مهلت مذکور به دو برابر افزایش و از حساب سپرده ضمانت حسن انجام کار به طریق مقتضی توسط سازمان رأساً برداشت خواهد شد.

                                                                                    دبیر هیأت انضباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا