تاکسی - اتحادیه حمل و نقل

تاکسی

تاکسی اتحادیه حمل و نقل

دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش ” اتومبیل” متولد شد.

اين‌ مَركب‌ در ابتداي‌ سال‌هاي‌ ساخت،‌ تنها وسيله‌اي‌ تجملي‌ و براي‌گردش‌هاي‌ آخر هفته‌ ثروتمندان‌ به‌ كار مي‌رفت ‌و تعدادش‌ انگشت‌ شمار بود. مردم‌ کم کم به‌ اين‌ وسيله‌ دل‌ بسته و رفته ‌رفته‌ اتومبيل‌ بخشي‌ از زندگي‌ روزمره ‌اجتماعي‌ و اقتصادي‌ گردید.

روزي از روزها (سال ۱۳۰۶) خودرویی ساخت آمريكا به نام ” Bed Ford ” یا اصطلاحاً “ب ب فورد” به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام  تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.

پس از آن اتومبيل‌هایي نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستين، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و … وارد بازار حمل و نقل مسافر شهري گردیدند.

آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به تاکسی

  1. آیین نامه انضباطی سازمان های حمل و نقل همگانی کشور
  2. دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان مدارس مصوب هیات وزیران (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۸۸۱۲۷/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۸/۰۵/۱۴)
  3. آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس (شماره ۸۹۳۷۰/ت ۳۲۶۸۰ک مورخ ۸۷/۰۶/۰۳)
  4. ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۲۱۹۳۰/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۹/۸/۱۱)
  5. ماده (۴) تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۷ در خصوص سن فرسودگی خودروها
  6. آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اصلاحیه‌های بعدی آن (شماره ۶۱۵۷۲/ت۴۲۵۹۶ک مورخ ۸۸/۳/۲۰)
  7. بند ۱ برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور مصوب هیئت وزیران
  8. آئين نامه اجرائي قانون الحاق يك تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمركز امور مربوط به تاكسيراني شهر تهران زير نظر شهرداري تهران مصوب ۱۳۵۹/۰۳/۲۸ شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ایران و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۹/۰۶/۱۳ (شماره ۹۸۵۹/ت/۱۴۹۳۰ه مورخ ۷۴/۸/۱۲)
  9. دستورالعمل نحوه اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۲۳۰۰۰/۱/۳/۳۴/۷۲۵مورخ ۷۵/۱۲/۲۲)
  10. رأی شماره ۴۴۵ الی ۴۴۶ مورخ ۱۳۸۴/۰۹/۰۶هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص تسری ندادن قانون تمرکز امور مربوط تاکسیرانی به مؤسسات اتومبیل کرایه
  11. دستورالعمل پلیس راهور ناجا در خصوص رنگ تاکسی‌های درون‌شهری
  12. دستورالعمل راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی
  13. دستورالعمل اجرايي نحوه جايگزيني خودروهاي مسافربر شخصي ساماندهي شده مصوب جلسه هيأت نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور مورخ ۸۶/۱۱/۰۶
  14. رويه معرفي خودروهاي تاکسي جهت تبديل به سيستم دوگانه سوز
  15. دستورالعمل جابجايي تاکسي از شهري به شهر ديگر (ابلاغي وزارت کشور به شماره ۹۹۰۴۶/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۹/۶/۳۱)
  16. نامه مدیر کل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها در خصوص ممنوعیت واگذاری تاکسی به افراد بازنشسته

سیمفا