اساسنامه اتحادیه

فصل اول: کلیات

ماده1 : بمنظور فراهم آوردن زمینه­ های همکاری مناسب و مساعدت به سازمان‌های حمل و نقل همگانی شهرداری های کشور در ارتباط با تامین امکانات مورد نیاز و ارائه خدمات آموزشی، فیزیکی، فنی، تخصصی و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی پیرامون طرح‌های جاری و آتی و همچنین خرید و فروش کلی لوازم و قطعات یدکی اصلی مورد نیاز سازمان‌های فوق از داخل و خارج، اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی شهرداری های کشور که در این اساسنامه اختصاراً (اتحادیه) نامیده می‌شود به استناد بند 6 ماده11 اساسنامه سازمان شهرداری‌های کشور تشکیل می‌گردد.

ماده2: اتحادیه دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و برابر مفاد این اساسنامه وظایف محوله را انجام می‌دهد.

ماده3: مرکز اتحادیه تهران می‌باشد.

ماده4: محدوده فعالیت اتحادیه کشور ایران می‌باشد.

ماده5: مدت اتحادیه از تاریخ تاسیس نامحدود می‌باشد.

ماده6: اتحادیه با هدف پشتیبانی و توسعه و تجهیز سیستم حمل و نقل درون‌شهری کشور و بهبود ارائه خدمات به شهروندان فعالیت می نماید.

ماده7: وظایف

1- انجام مطالعات لازم جهت ساماندهی سیستم‌های مالی، اداری، فنی، بهره برداری ‌و برنامه ریزی سازمان‌های حمل و نقل همگانی

2- تدوین و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای مدیران و کارکنان و برپایی گردهمایی­‌های ادواری بمنظور ارتقاء سطح علمی و تخصصی اعضاء

3- برنامه ریزی و پشتیبانی جهت واگذاری امور تصدی­گری مینی بوس­ها، میدل باس­ها، تاکسی‌ها، ون­ها و اتوبوس‌ها به بخش غیر دولتی

4- ارائه خدمات مشاوره­‌ای و تخصصی در زمینه­‌های مختلف از جمله بهینه سازی شبکه خطوط

5- بررسی لازم در مورد تعیین نوع مینی بوس و میدل باس و نحوه واگذاری آن به شهرهای مختلف کشور در جهت ساماندهی ناوگان موجود به لحاظ تنوع وسائط نقلیه ای که در اختیار دارند.

6- برنامه‌ریزی و اقدام در خصوص ارتقاء سطح آگاهی های عمومی شهروندان و فرهنگ سازی استفاده بهینه از سیستم های حمل و نقل شهری

7- ایجاد ساز و کار لازم برای همکاری متقابل اعضاء بالاخص سازمان‌های حمل و نقل همگانی شهرهای همجوار در زمینه­‌های مختلف

8- انجام هرگونه عملیات در زمینه­‌های تولیدی، خدماتی، بازرگانی داخلی، خارجی و اقتصادی در حیطه تخصص سازمان‌های حمل و نقل همگانی

9- هماهنگی و ایجاد وحدت رویه برای تهیه و توزیع کلیه مایحتاج اعضاء اعم از قطعات یدکی و ملزومات

10- برقراری ارتباط با کارخانه­‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها، مراکز تجاری، خدماتی، داخلی و خارجی و قبول نمایندگی آنها جهت تحقق اهداف اتحادیه

11- ایجاد صندوق اعتبارات با استفاده از سرمایه­‌گذاری اعضاء و اعتبارات اعطایی دولتی و محلی و احیاناً حقیقی و حقوقی برای تامین نیاز مالی اتحادیه با رعایت مقررات

12- استفاده از خدمات افراد متخصص، مهندسین مشاور، پیمانکاران، سازندگان، دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی اعم از داخلی یا خارجی با رعایت مقررات

13- بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص اصلاح روش‌ها، ضوابط و شاخص‌های توزیع اعتبارات و سایر امکانات به وزارت کشور برای تخصیص عادلانه یارانه، تسهیلات و امکانات

14- ارائه شیوه‌های جدید برای استفاده مطلوب­تر از ناوگان و امکانات بخش غیر دولتی

15- نظارت مستمر بر حسن اجرای سیاست‌های مورد توافق اعضاء و ارائه راهکارهای علمی و اجرایی برای رفع نقاط ضعف و تعمیم نقاط قوت

16- ایجاد بستر لازم برای انجام تحقیقات و پژوهشی کاربردی مرتبط با نیازهای سازمان‌های حمل و نقل همگانی

17- انجام سایر امور مرتبط با اهداف و وظایف قانونی اتحادیه

ماده8: تامین سرمایه اتحادیه از محل حق عضویت پرداختی اعضاء خواهد بود:

بهره بردار، هر کدام با پرداخت 15 میلیون ریال عضو می‌شوند.

تبصره1: سازمان‌های حمل و نقل همگانی عضو موظفند به ازاء هر دستگاه مینی بوس و یا میدل باس خود اعم از واگذاری و یا تملیکی پنج هزار ریال، هر دستگاه اتوبوس یکصد هزار ریال و هر دستگاه تاکسی بیست هزار ریال حق عضویت سالیانه بحساب اتحادیه واریز نمایند.

تبصره2: مبلغ حق عضویت سالیانه طبق میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی با تصویب مجمع عمومی افزایش و یا کاهش خواهد یافت.

تبصره3: در صورت نیاز به سرمایه بیشتر اتحادیه می‌تواند نسبت به افزایش مبلغ سرمایه و یا تعداد اعضاء اقدام نماید.

ماده9: کلیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی موجود و جدید التأسیس برای برخورداری از خدمات اتحادیه مکلفند ضمن پرداخت حق عضویت خود با افزایش سرمایه برابر مصوبات مجمع عمومی اقدام نمایند.

تبصره: در صورت انحلال اتحادیه کلیه دارائی­ها اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات و دیون به نسبت سرمایه و مدت عضویت اعضاء به آنان منتقل می‌گردد.

فصل دوم: ارکان اتحادیه

ماده10: ارکان اتحادیه عبارتند از:

1. مجمع عمومی

2. هیات مدیره و مدیر عامل

3. بازرس (حسابرس)

ماده 11: مجمع عمومی اتحادیه بصورت عادی یا فوق العاده از اعضای زیر تشکیل می‌شود:

1. دو نفر نماینده حمل و نقل و ترافیک به انتخاب معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

2. مدیران عامل سازمان‌های حمل و نقل همگانی شهری کشور

تبصره1: رئیس و دو نفر ناظر مجمع با رأی اکثریت اعضای مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره2: مدیر عامل اتحادیه، علاوه بر وظایف محوله، وظیفه دبیری مجمع را نیز بر عهده خواهد داشت.

ماده12: تشکیل جلسات مجمع و نحوه اتخاذ تصمیم

الف- مجمع عمومی عادی سالی دو بار یکی در تیرماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان قبل و تفریغ بودجه و نیز تصمیم در خصوص نحوه استفاده از سود ویژه و میزان ذخیره آن و همچنین تعیین سایر ذخائر مالی و دیگری در اسفند ماه برای تصویب برنامه و بودجه سال آینده و بطور کلی انجام وظایف ذیل به دعوت رئیس مجمع در محل اتحادیه تشکیل می‌گردد:

1. انتخاب اعضاء هیات مدیره

2. بررسی و تصویب بودجه سالیانه، اصلاح بودجه، متمم بودجه، ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت اتحادیه

3. استماع گزارش بازرس(حسابرس)

4. تصویب پیشنهادهای هیات مدیره در خصوص اخذ و اعطای وام پس از بررسی، نسبت به مبلغ، مدت، کارمزد و ترتیب استهلاک و نیز موارد مصرف

5. بررسی تصویب آیین‌نامه­‌‎های مورد نیاز اتحادیه

تبصره: تا زمانیکه اتحادیه آیین‌نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشته باشد آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها (مصوب 46/4/12) و اصلاحیه­‌های بعدی آن با رعایت مفاد اساسنامه اتحادیه ملاک عمل خواهد بود.

6. مراقبت در اقامه کلیه دعاوی مربوط به اتحادیه و نظارت بر حسن اجرای امور

7. انتخاب بازرس (حسابرس) واجد شرایط با تعیین حق الزحمه مناسب

8. تعیین میزان حق الجلسه اعضای هیات مدیره و حقوق و مزایای مدیر عامل

9. تصویب و قبول هدایا و اعانات به نام اتحادیه

ب- مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای مدیر عامل، رئیس هیات مدیره، حسابرس(بازرس) و یا یک چهارم اعضاء جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد ذیل تشکیل خواهد شد.

1. بررسی و تصویب کاهش یا افزایش سرمایه اتحادیه

2. عزل یا خاتمه کار هیات مدیره و بازرس(حسابرس) قبل از انقضای مدت مقرر

3. پذیرش اعضای جدید

4. پیشنهاد انحلال اتحادیه و اصلاح و تکمیل اساسنامه به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

5. پیشنهاد آیین‌نامه مالی معاملاتی به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جهت تصویب

6. پیشنهاد تشکیلات اداری به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جهت تصویب

ج- جلسات مجامع عمومی و فوق العاده با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت پیدا می‌کند و تصمیمات اتخاذ شده با اکثریت مطلق آراء حائز اعتبار می‌باشد و در صورت تساوی آراء برای تصمیم­‌گیری، آرایی که رئیس مجمع با آن موافق است اعتبار دارد. نظرات و دلایل مخالفین می باید کتباً در صورتجلسه قید شده و متن آن نیز در دفتر مخصوص که توسط مجمع برگ شماری و مشخصات دفتر در صفحه اول آن ثبت و به امضاء اعضاء مجمع می‌رسد، درج گردد.

تبصره: جلسات مجمع عمومی فوق العاده با دستور رئیس مجمع و بر اساس پیشنهاد متقاضی (بشرح مذکور در بند ب همین ماده)، طی دعوتنامه‌ای که با قید تاریخ و زمان و موضوع دستور جلسه و حداقل هفت روز پیش از تشکیل جلسه به کلیه اعضاء ابلاغ می‌گردد، تشکیل می‌شود.

ماده13: هیات مدیره

هیات مدیره اتحادیه مرکب از افراد ذیل می‌باشد:

1. دو نفر نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بعنوان عضو اصلی به انتخاب رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

2. پنج نفر بعنوان اعضای اصلی و 2 نفر بعنوان عضو علی البدل با انتخاب مجمع صورت می‌گیرد که اعضاء علی البدل می‌توانند در صورت دعوت در جلسات شرکت کنند ولی حق رأی ندارند.

3. هیات مدیره از بین خود یک نفر را بعنوان رئیس و یک نفر دیگر را بعنوان نائب رئیس و یک نفر هم به عنوان منشی انتخاب می نماید.

تبصره1: هیات مدیره می تواند یک نفر را با شرایط مندرج در ماده17 بعنوان مدیر عامل تعیین و منصوب نماید.

تبصره2: اعضاء هیات مدیره به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

ماده14: جلسات هیات مدیره در هر ماه دو بار، در ساعت و روز معین و در محل اتحادیه با دعوت کتبی رئیس هیات مدیره و یا مدیر عامل و بر اساس دستور جلسه پیشنهادی تشکیل می‌شود.

تبصره1: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء تشکیل و رسمیت پیدا می‌کند و کلیه مصوبات حداقل با چهار رأی موافق معتبر است (به ازاء افزایش دو نفر به اعضاء هیات مدیره یک نفر به حداقل رای موافق اضافه می‌گردد) در صورتی‌که هر یک از اعضاء رای مخالف داشته باشد بایستی مراتب را بصورت مستدل در صورتجلسه هیات مدیره ذکر نماید.

تبصره2: هیچیک از اعضاء هیات مدیره منفرداً مجاز به انجام اموری بنام اتحادیه نخواهد بود مگر بموجب تصویب هیات مدیره.

ماده15: در صورتی‌که هر کدام از اعضای هیات مدیره برای دو نوبت متوالی و بدون عذر موجه در جلسات شرکت ننمایند مجمع فرد یا افراد جایگزین را حداکثر طی مدت دو هفته معرفی و منصوب می نماید.

ماده16: وظایف هیات مدیره

1. بررسی و تدوین برنامه و بودجه اصلاحیه و متمم بودجه و بیلان و تفریغ بودجه و حساب سود و زیان سالانه جهت ارائه به مجمع

2. بررسی و پیشنهاد تجدید نظر در برنامه‌ها و طرح‌های جامع و اجرایی به مجمع و نظارت و مراقبت در انجام طرح‌های مصوب

3. پیشنهاد تشکیلات اداری و واحدهای تابعه آن متناسب با حجم کار و درآمد و برنامه سالانه اتحادیه به مجمع

4. تهیه و تنظیم آیین‌نامه مالی و معاملاتی جهت تصویب مجمع و نظارت بر حسن اجرای آن

5. تصویب پاداش و برقرار حقوق و مزایای افرادیکه پذیرفته می‌شوند با رعایت مقررات مالی و استخدامی و اداری اتحادیه

6. بررسی و پیشنهاد اخذ وام  و یا مشارکت با بانک­ها و موسسات اعتباری مجاز و تعیین نحوه هزینه و استهلاک و ارائه آن به مجمع

7. بررسی و تصویب عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

8. اجرای برنامه‌ها و تصمیمات و مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه اتحادیه

ماده17: مدیر عامل

مدیر عامل اتحادیه از افراد بصیر، مطلع و ذیصلاح که علاوه بر داشتن مدارج علمی دارای تخصص و تجربیات کافی در زمینه مسائل حمل و نقل شهری و شهرداری‌ها به ویژه حمل و نقل عمومی‌باشد (ترجیحاً کارشناس ارشد حمل و نقل ترافیک) برای خدمت تمام وقت توسط هیات مدیره برای مدت دو سال انتخاب و منصوب می‌گردد. انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع است و تا تعیین مدیر عامل جدید، مدیر عامل قبلی وظایف مربوطه را انجام خواهد داد.

تبصره1: عزل یا خاتمه کار مدیر عامل قبل از انقضای مدت تعیین شده به پیشنهاد هیات مدیره و با موافقت رئیس محترم سازمان شهرداری‌های کشور و دهیاری‌ها صورت می‌گیرد.

تبصره2: هر ساله بیلان عملکرد مدیر عامل توسط هیات مدیره بررسی و در صورت تشخیص عدم اجراء ماده 18 اعضاء هیات مدیره بر اساس تبصره یک این ماده اقدام خواهند نمود.

ماده18: وظایف مدیر عامل:

1. حفظ منافع اتحادیه به نمایندگی از طرف هیات مدیره با رعایت مفاد اساسنامه

2. تهیه پیش نویس بودجه سالیانه، متمم بودجه، بیلان و تفریغ بودجه و پیشنهاد آن به هیات مدیره

3. تهیه و تدوین نهایی پیش نویس برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اتحادیه و پیشنهاد آن به هیات مدیره و اجرای آن پیش از تصویب

4. تهیه گزارش راجع به مسائل و مشکلات اتحادیه

5. تهیه آیین‌نامه­‌های مورد نیاز اتحادیه و تقدیم آن به هیات مدیره جهت بررسی و تصویب

6. صدور حکم نصب و عزل کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات بر اساس مقررات اتحادیه

7. نمایندگی اتحادیه در برابر دوایر دولتی و خصوصی و استیفای حقوق اتحادیه

8. پیشنهاد استخدام کارکنان مورد نیاز بر اساس تشکیلات مصوب و مفاد اساسنامه و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایا و یا پاداش کارکنان به هیات مدیره وفق مقررات و آیین‌نامه­‌های مالی و اداری و استخدامی

9. امضاء کلیه اسناد و اوراق مالی تعهدآور، قبولی تعهدات، ظهر نویسی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری، وصول مطالبات، پرداخت دیون و انجام هر گونه معامله اعم از خرید، فروش، اجاره، استیجاره، تمدید و تغییر و فسخ قرارداد، رهن اموال منقول و غیر منقول اتحادیه در برابر دیون، اجرای اسناد لازم الاجراء بر حسب مورد پس از تصویب هیات مدیره و یا در قالب اختیارات تفویض شده همراه با مهر اتحادیه بر اساس مقررات و مفاد اساسنامه

10. اجرای برنامه‌های مصوب و انجام امور محول از سوی هیات مدیره

11. تلاش برای ایجاد بستر لازم جهت تسهیل در واگذاری امور به بخش خصوصی و رفع تنگناهای مربوطه

12. تلاش برای استفاده هر چه بیشتر از فن آوری­های جدید حمل و نقل توسط اعضاء

ماده19: بازرس (حسابرس)

مجمع عمومی مکلف است از میان افراد بصیر و صالح و کاردان و آگاه به مسائل مالی و حسابرسی یک شخص حقیقی با مدارک علمی لیسانس حسابداری یا مدیریت بازرگانی و اقتصاد و یا یک شخصیت حقوقی متخصص در رشته مالی را بعنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یکسال انتخاب و منصوب نماید.

تبصره: عزل بازرس (حسابرس) قبل از خاتمه یکسال منوط به پیشنهاد حداقل یک چهارم اعضای مجمع و تصویب مجمع خواهد بود. در این صورت مجمع موظف است بازرس( حسابرس) جدید را حداکثر طی مدت یک ماه معرفی و منصوب نماید.

ماده20: وظایف بازرس (حسابرس) بشرح ذیل است:

1. رسیدگی به حساب­های اتحادیه و کلیه اسناد و هزینه­‌ها و اسناد مالی و اوراق و دفاتر اتحادیه و نظارت بر مسائل مربوط به عملیات و اجرای صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آیین‌نامه‌­های مربوط با توجه به برنامه و بودجه مصوب اتحادیه

2. رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان تفریغ بودجه و سایر گزارشات سالانه اتحادیه و امضاء و تسلیم آنها به هیات مدیره و مجمع پیش از تشکیل جلسه مجمع

3. مراقبت در تطبیق عملیات اتحادیه با مفاد اساسنامه، آئین نامه‌­ها و برنامه‌های اتحادیه

4. سایر وظایف و اختیارات و مسئولیت­های بازرسی (حسابرسی) به نحوی که در قانون تجارت مقرر گردیده است.

فصل سوم: مقررات عمومی

ماده21: سال مالی اتحادیه از اول فروردین ماه هر سال آغاز و تا پایان اسفند ماه همان سال به اتمام می‌رسد ولی اولین سال مالی اتحادیه استثنائاً از تاریخ تاسیس تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.

ماده22: هیات مدیره مکلف است ترازنامه سالیانه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه اتحادیه را تهیه و تدوین و یک نسخه از آن را حداکثر تا پایان تیرماه هر سال برای بررسی و تصویب نهایی به مجمع تسلیم نماید.

تبصره: اسناد مالی اتحادیه از جمله چک با امضای مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیات مدیره و مهر اتحادیه که بوسیله رئیس هیات مدیره به بانک معرفی می‌گردد معتبر می‌باشد و امضاء نائب رئیس هیات مدیره به عنوان امضاء سوم به بانک معرفی می‌شود و کلیه اسناد مالی  با دو امضاء معتبر وچک­ها قابل پرداخت می‌باشد.

ماده23: کلیه مکاتبات اتحادیه با امضای مدیر عامل و مهر اتحادیه و در غیاب او به امضای جانشین وی که ترجیحاً رئیس هیات مدیره خواهد بود با مهر اتحادیه معتبر می‌باشد.

ماده24: اعضاء مجمع و هیات مدیره و مدیر عامل حق ندارند در معاملاتی که با اتحادیه و یا برای اتحادیه صورت می‌گیرد بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نموده و سهیم شوند و همچنین مراعات مفاد ماده 12 قانون تجارت و قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است.

ماده25: تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و عملکرد سالیانه هیات مدیره بمنزله تسویه حساب مدیران برای آن دوره مالی خواهد بود.

ماده26: انجام امور اداری خدماتی اتحادیه توسط اشخاص حقیقی منحصراً در قالب قراردادهای منعقده پیمانکاری با ذکر کار معین و یا زمان مشخص بر اساس برنامه مصوب سالانه اتحادیه، بطوریکه هیچ‌گونه تعهد استخدامی برای اتحادیه ایجاد نشود و کلیه تعهدات ناشی از اجرای قوانین کار و تامین اجتماعی بعهده پیمانکار باشد.

تبصره: بدیهی است اتحادیه می‌تواند از خدمت کارکنان سازمان‌های حمل و نقل همگانی عضو و دیگر سازمان‌ها که برابر مقررات می‌توانند به اتحادیه مامور خدمت شوند بصورت مامور استفاده نماید. استخدام کارکنان مورد نیاز اتحادیه اعم از کارگری و کارمندی به تعداد محدود و صرفاً بر  اساس پست‌های مصوب سازمان تفصیلی پس از تصویب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مجاز است.

ماده27: کلیه آگهی­‌ها و اطلاعیه­‌های اتحادیه در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیر الانتشار درج می‌گردد.

ماده28: چنانچه مواردی در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد بر اساس قوانین و مقررات مربوط به شهرداری‌ها و با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عمل می‌شود.

ماده29: هر گونه تغییر اصلاح و تکمیل اساسنامه منوط به تصویب شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌باشد.

ماده30: این اساسنامه شامل بر سه فصل، سی ماده، 17تبصره و 14صفحه در تاریخ 86/11/9 به تصویب شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسید.


سیمفا