دستورالعمل طرح شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه (ابلاغی وزارت کشور به شماره 88599/1/3/37 مورخ 89/06/13)

قوانین و دستورالعمل ها

ماده 1: کلیات

در راستای اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوبه 685/153362 مورخ 86/10/01 مجلس محترم شورای اسلامی و آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه مصوبه 61585/ت41282ک مورخ 20/03/88 کارگروه توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت و قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب مورخ 88/10/15 مجلس شورای اسلامی، “دستورالعمل اجرایی طرح شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه” با هدف شناسایی و برنامه‌ریزی‌های آتی جهت ساماندهی حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه جهت جابجایی بار و کالای شهروندان و تأمین هر چه بیشتر رفاه، امنیت و آسایش شهروندان به شرح ذیل تدوین گردیده است:

ماده2:

 اصطلاحات و کلماتی که در این دستورالعمل به کار برده می‌شود دارای معانی ذیل است:

ستاد: ستاد شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه مستقر در اتحادیه تاکسی‌رانی‌های شهری کشور

شناسایی ناوگان: شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه اعم از انواع وانت و کامیونت و کامیون شهری

قانون: قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها (حسب مورد)

آیین‌نامه: آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه

مجری طرح: سازمان‌های تاکسی‌رانی، سازمان‌های حمل و نقل همگانی، واحدهای تاکسی‌رانی با توجه به وضعیت هر یک از شهرداری‌ها حسب جمعیت

وسیله نقلیه باربر: هرنوع وسیله نقلیه موتوری زمینی که برای حمل بار ساخته شده است و کابین راننده از قسمت بار به وسیله دیوار مقاوم مجزا باشد و به صورت­‌های اطاق­دار، یخچال­دار، تانکر، بونکر، کفی، کمپرسی و . . . به جابجایی بار اقدام می‌کند.

وانت: وسیله نقلیه باربر که مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار کمتر از 5/3 تن باشد و به دو صورت تک کابین  و یا دو کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامیونت:

الف) وسیله نقلیه ون باربری: وسیله نقلیه باربر که مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از 5/3 تن تا کمتر از 5 تن است.

ب) لوری: وسیله نقلیه موتوری باربری است که مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از 5 تن تا کمتر از 6 تن است.

کامیون: وسیله نقلیه باربری که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته به کشنده متصل است و ظرفیت حمل 6 تن به بالا را داشته باشد.

تریلی و کشنده: وسیله نقلیه باربری که که با یک وسیله نقلیه موتوری کشیده می‌شود.

ماده 3:

در راستای اجرای این دستورالعمل اتحادیه تاکسی‌رانی‌های شهری کشور به نمایندگی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مسئولیت تشکیل ستاد شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه را با همکاری دیگر اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور، حمل و نقل بار درون‌شهری، تاکسی بار و پیک موتوری را بر عهده دارد و دبیرخانه ستاد در محل اتحادیه تاکسی‌رانی‌های شهری کشور دائر و برنامه‌ریزی و مدیریت و نظارت در این خصوص به عمل خواهد امد.

ماده 4:

مجریان طرح  می‌بایستی نسبت به ایجاد واحد شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه در شهرداری مربوط اقدام و با استفاده از نام کاربر و رمز عبور که برای هر شهر جداگانه لحاظ شده است و توسط دبیرخانه ستاد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت از طریق سامانه اینترنتی ستاد به آدرس www.navganbar.ir ازمتقاضیان ثبت نام نمایند.

تبصره: مسئولیت حفظ و امنیت نام کاربر و رمز عبور پس از تحویل از ستاد مرکزی بر عهده مجریان طرح می‌باشد.

ماده 5:

در راستای نظارت و کنترل مطلوب بر نحوه عملکرد و فعالیت ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه و به منظور سهولت دسترسی شهروندان به سیستم حمل و نقل بار و جابجایی ایمن کالا، کلیه شهرداری‌ها موظف به هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم در این خصوص می‌باشند.

ماده 6:

با توجه به ضرورت تسریع در اجرای طرح، شهرداری‌ها و مجریان موظفند هماهنگی‌های لازم نسبت به صدور فراخوان و اطلاع‌رسانی جامع از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و صدا وسیمای استان مربوطه، چاپ آگهی در روزنامه‌های محلی، نصب پلاکارد، توزیع بروشور و . . . با هدف معرفی و نحوه اجرای آن اقدام نمایند.

ماده 7:

به منظور برنامه‌ریزی‌های آتی در خصوص اجرای قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی ذیربط، شهرداری‌ها موظفند هم‌زمان با ثبت نام اینترنتی نسبت به تشکیل پرونده طرح شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه با اخذ مدارک ذیل از متقاضیان اقدام نمایند:

الف) اشخاص حقیقی

      1.تصویر سند مالکیت وسیله نقلیه باری مهور به مهر مجری طرح

      2. تصویر کارت وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

      3. تصویر شناسنامه مالک وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

      4. تصویر کارت ملی مالک وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

      5. تصویر کارت پایان خدمت/ معافیت مالک وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

      6. سه قطعه عکس 4*3 مالک وسیله نقلیه باری

ب) اشخاص حقوقی:

     1. تصویر اساسنامه مصدق

     2. تصویر آخرین آگهی ثبت تغییرات در روزنامه رسمی ممهور به مهر مجری طرح

     3. تصویر سند مالکیت وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

     4. تصویر کارت وسیله نقلیه باری ممهور به مهر مجری طرح

     5. پرینت ثبت نام نهایی متقاضی در سایت www.navganbar.ir

تبصره: مسئولیت کنترل و صحت اطلاعات ورودی متقاضیان در سایت ستاد شناسایی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و نیز مدارک ارائه شده، بر عهده مجریان طرح می‌باشد.

ماده 8:

در راستای اجرای قانون و آیین‌نامه‌­های مربوطه، کلیه دستگاه‌های اجرائی ذیربط می‌بایستی حسب ماده 9 آیین‌نامه حمل و نقل بار و مسافر و حومه از جمله عوامل محترم پلیس راهور، با شهرداری‌ها و مجریان طرح همکاری لازم معمول دارند.

ماده 9:

به منظور وحدت رویه و جلوگیری از هرگونه موازی کاری کلیه بخشنامه­‌ها و موضوعات مرتبط از طریق ستاد مرکزی به نمایندگی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام و هرگونه مکاتبه در این خصوص توسط شهرداری‌ها یا مجریان طرح با ستاد مذکور انجام گردد.

ماده 10:

ثبت نام متقاضیان صرفاً در راستای شناسائی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه و  بهره‌برداری در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم در رابطه با اجرای قانون و آیین‌نامه­‌های ذیربط می‌باشد و شهرداری‌ها تعهدی در این رابطه ندارند.

ماده 11:

اخذ هرگونه وجهی در راستای اجرای فرآیند ثبت‌نام از متقاضیان طرح شناسائی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه مطلقاً ممنوع می‌باشد.

ماده 12:

اطلاعیه‌های دبیرخانه ستاد مرکزی در سایت جهت آگاهی و بهره‌برداری شهرداری‌ها، مجریان طرح و متقاضیان قابل رویت و ملاک عمل می‌باشد.

ماده 13:

زمان‌بندی ثبت نام شناسائی ناوگان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه طبق اطلاعیه‌های صادره از سوی ستاد صورت گرفته و هرگونه تمدید مهلت ثبت‌نام صرفاً از طریق ستاد اعلام می‌گردد.

ماده 14:

این دستورالعمل در 14 ماده و  دو تبصره برای کلیه شهرداری‌های سراسر کشور لازم الاجرا می‌باشد و نظارت عالیه بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا