به مناسبت هفتم اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل: ایمنی پیش شرطی مهم برای حمل ونقل - اتحادیه حمل و نقل

به مناسبت هفتم اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل: ایمنی پیش شرطی مهم برای حمل ونقل

  تعدد حوادث خودرویی و جاده ای و روند تصاعدی آنها در کشور همواره اسباب نگرانی است  البته این مساله در سطح دنیا هم مسبوق به سابقه است اما به نظر می رسد این روند رو به رشد  در کشور ما باید آسیب شناسی شود و برای رفع و یا دست کم کاهش آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد و این برنامه ریزی به عنوان یک سند جامع دست خوش تغییر مدیران و دولت‌ها نشود.

در این میان تامین ایمنی حمل و نقل و کاهش حوادث خودرویی بدون تردید به عوامل و پارامترهای گسترده ای  مربوط است که رفع هر یک از آنها نیازمند اهتمام یک نهاد ، ارگان یا وزارت خانه است که این مساله از یک سو باعث شده تا در این زمینه

 وحدت رویه ای در میان ارگان های مختلف جاری نباشد که این موضوع خود بستر ساز اتلاف بودجه و هدر رفت ظرفیت های انسانی و پژوهشی را فراهم آورده است و از طرفی  این مساله ایجاد یک مرجع واحد همچون  تاسیس پژوهشکده و مرکز آمار  جامع ایمنی حمل و نقل را جدی ساخته است ؛ چرا که متاسفانه یکی از ضعف های ساختاری در کاهش حوادث خودرویی و جاده ای عدم شناخت و آسیب شناسی جدی این مساله و نبود آمار و اطلاعات شفاف و قابل استناد در این زمینه است.

به عنوان نمونه همچنان علل حوادث خودرویی بر اساس تخمین ها و نه ریشه یابی علمی صورت می گیرد که این مساله ضرورت ایجاد یک مرکز مطالعاتی ، پژوهشی و آماری فراگیر و مرتبط با تمام ارگان های دخیل در این مساله را جدی ساخته است.

فارغ از آنچه گفته شد مواردی همچون نامناسب بودن وضعیت جاده ها ، نیاز به اصلاح هندسی بسیاری از راه ها و شریان های  درون و برون شهری  شهری ، عدم رعایت و یا سهل انگاری در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی ، عدم برخورداری از گواهی معاینه فنی و فاصله چشم گیر  برخی خودروها به ویژه خودروهای داخلی از استانداردهای  روز دنیا از  عوامل مهم  تشدید حوادث جاده ای در کشور هستند که هر یک از آنها خود ده ها گزینه را در زیر شاخه های خود شامل می شوند که نیاز به بررسی دقیق ، علمی و جدی دارند.

در همین رابطه البته  امروزه  فناوری های نوین فرصت بسیار مناسبی در جهت شناسایی و رفع مشکلات پیش روی ایمنی تردد در اختیار ما قرار داده است ؛ چنانچه اسکن سه بعدی جاده ای با دقت بالا ؛ نواقص جاده ای و اماکن خطر آفرین را با ثبت مکان نما مشخص می کند و یا دوربین ها به راحتی خودروهای فاقد معاینه فنی را تشخیص می دهند اما متاسفانه گاهی ضعف در اجرای قوانین و عدم هماهنگی و همکاری ارگان ها به تسریع در رفع برخی مشکلات پیش روی کشور همچون کاهش حوادث جاده ای و خودرویی ضربه زده است.

افزون بر آنچه گفته شد تحول در صنعت خودروی کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور بوده است به ویژه در سالی با عنوان تولید دانش بنیان مزین شده است می تواند در بهبود ایمنی حمل و نقل بسیار موثر باشد و در این راستا البته در اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودرویی کشور ؛ اطلاعات بسیار ارزشمندی  در زمینه نقایص و ایرادهای فنی خودروهای گوناگون به تفکیک و جزئیات وجود دارد که این اطلاعات می تواند در جهت اصلاح و بهبود وضعیت خودرویی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان امید می رود تا شهروندان با اهمیت دادن به مقوله  تامین ایمنی خودرو ، اخذ گواهی معاینه فنی و رعایت قوانین و  ارگان های مختلف با همدلی و همکاری بیشتر  بستر ایمن سازی تردد در کشور را به عنوان یک دغدغه مهم ملی فراهم آورند . به امید آن روز

 عبداله متولی

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور

و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا