آیین­ نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک

قوانین و دستورالعمل ها

ماده۱ـ در این آیین­‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون هوای پاک ـ مصوب۱۳۹۶ـ

۲ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط­ زیست.

۳ـ سن مرز فرسودگی: سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر می‌­باشند. این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می­شوند.

۴ـ وسیله نقلیه موتوری فرسوده: وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول موضوع ماده (۲) این آیین­‌نامه، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ نماید و مشمول محدودیت­های ماده (۸) قانون می­‌شود.

ماده۲ـ جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری به شرح زیر تعیین می‌شود:

ردیف نوع وسیله سوخت و مشخصات فنیسن مرز فرسودگی (سال)تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی در سال
۱خودروی شخصی: شامل سواری، استیشن (ون)، سواری کار۱۵۲ مرتبه (۶ ماه یکبار)
۲-۱خودروی عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون)، سواری کاربنزینی و دوگانه‌سوز۸ 4 مرتبه (سه ماه یکبار)
۲-۲خودروی عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون)، سواری کارپایه گازسوز۱۰ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۲-۳خودروی عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون)، سواری کاربرقی۱۴ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۳-۱وانتپایه گازسوز۱۴ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۳-۲وانتبنزینی، دوگانه‌سوز و دیزلی۱۳ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
ردیفنوع وسیله سوخت و مشخصات فنیسن مرز فرسودگی (سال)تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی در سال
۴-۱اتوبوس درون‌شهریدیزلی۸ 4 مرتبه (سه ماه یکبار)
۴-۲اتوبوس درون‌شهریپایه‌ گازسوز۱۰ 4 مرتبه (سه ماه یکبار)
۴-۳اتوبوس درون‌شهریبرقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹۲۰ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۵-۱مینی‌بوس و میدل‌باس درون و برون‌شهریدیزلی۸ 4 مرتبه (سه ماه یکبار)
۵-۲مینی‌بوس و میدل‌باس درون و برون‌شهریپایه‌ گازسوز۱۰ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۵-۳مینی‌بوس و میدل‌باس درون و برون‌شهریبرقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹۲۰ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۶اتوبوس برون‌شهری۱۰ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۷کشنده، کامیون و کامیونت۱۶ 3 مرتبه (۴ ماه یکبار)
۸-۱موتورسیکلتبنزینی کاربراتوری۵۲ مرتبه (شش ماه یکبار)
۸-۲موتورسیکلتبنزینی انژکتوری۶۲ مرتبه (شش ماه یکبار)
۸-۳موتورسیکلتبرقی۱۲۲ مرتبه (۶ ماه یکبار)
۹سواری دولتی۱۳۳ مرتبه (۴ ماه یکبار)

تبصره۱ـ تعداد دفعات معاینه فنی خودروهای شخصی ردیف (۱) جدول موضوع این ماده، پنج سال پس از گذشتن از سن مرز فرسودگی به سه مرتبه در سال (هر ۴ ماه یکبار) افزایش می­یابد.

تبصره۲ـ تردد وسایل نقلیه ردیف­های (۲ـ ۱) و (۸ ـ ۱) جدول (تاکسی و موتورسیکلت) با سامانه سوخت­رسانی کاربراتوری، در شهرهای دارای اولویت آلایندگی طبق بند (۳) ماده (۱) آیین­‌نامه فنی  در زمینه کنترل و کاهش آلودگی­ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع می­باشد و مشمول کلیه محدودیت­های خودرو فرسوده مندرج در ماده (۸) قانون می­شوند.

تبصره۳ـ تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه عمومی به شخصی به علت کارکرد بالاتر وسایل نقلیه عمومی و افت عملکردی، ایمنی و محیط ­زیستی آنها، ممنوع می­باشد.

تبصره۴ـ در صورت بازسازی اساسی اتوبوس­های حمل و نقل عمومی درون شهری طبق دستورالعمل مشترک وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط ­زیست، پنج سال به سن مرز فرسودگی آنها اضافه می­‌شود.

تبصره۵ ـ تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده­ نواحی کم انتشار ( LEZ ) و ممنوعه وفق ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ در شهرهای دارای اولویت آلایندگی (طبق بند (۳) ماده (۱) آیین­‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی­ها ( موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک ) ، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع می­باشد.

ماده۳ـ برای خودروهای سنگین و نیمه ­سنگین، سبک و موتورسیکلت با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن مرز فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی بوده و نسبت به وسایل نقلیه دارای قوای محرکه صرفاً احتراقی، دو سال به  سن مرز فرسودگی آنها اضافه می­‌شود.

ماده۴ـ در موارد زیر، دو سال به سن مرز فرسودگی موضوع جدول موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه اضافه می­‌شود:

۱ـ کلیه خودروهای دیزلی در صورت نصب پالایش­گر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل یک­سال قبل از رسیدن به سن مرز  فرسودگی جدول موضوع ماده (۲) این آیین­‌نامه.

۲ ـ تعویض واکنش ­ساز (کاتالیست) استاندارد و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسی ­های ردیف (۲ـ ۱) و (۲ ـ ۲) جدول موضوع ماده (۲) این آیین­‌نامه.

تبصره ـ سازوکار اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط ­زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده۵ ـ وزارت کشور موظف به تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی کلانشهرها با افزایش بازرسی سرزده و حضور نیروی ناظر مقیم از طریق شهرداری­ها می ­باشد. دستورالعمل نحوه تشدید نظارت، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین­‌نامه توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ می­‌شود.

ماده۶ ـ وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند سازوکار لازم را از طریق سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور به نحوی فراهم نمایند که پس از انجام آزمون­های برخط معاینه فنی، نتیجه فرایند آزمون وسیله نقلیه شامل غیر فرسوده، سن مرز فرسودگی، وسیله نقلیه فرسوده و تعداد دفعات متوالی مردودی وسیله نقلیه در سامانه و برگ معاینه فنی مربوط به مالک وسیله نقلیه درج شود.

ماده۷ـ به جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودروها در محورهای مواصلاتی کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین­‌نامه نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده به کلیه دوربین­های نظارتی در محورهای جاده­ای برون­‌شهری اقدام نمایند.

ماده۸ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر تبصره (۱) ماده (۶) و ماده (۸) قانون، نسبت به اعمال جریمه تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده مندرج در جدول جریمه­های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نماید.

ماده۹ـ آن­ دسته از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر که در طرح­های نوسازی اعلام­شده توسط دولت ثبت نام نموده­اند، تا زمان تحویل خودروی جدید از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده (۸) قانون مستثنی می‌­باشند.

تبصره ـ در صورتی که خودروهای جدید موضوع طرح­های مذکور در این ماده آماده تحویل باشند و مالکان خودروهای مربوط از انجام اقدامات تکمیلی و یا پرداخت مبالغ مربوط به خرید خودروی جدید در موعد مقرر استنکاف نمایند، استثنای موضوع این ماده درخصوص خودروهای مذکور از تاریخ پایان فرصت اقدام مالکان آنها لغو می­‌شود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارتخانه­های کشور و راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط ­زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می­‌شود.

ماده۱۰ـ خودروهای مربوط به آیین­‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله­ های نقلیه تاریخی موضوع تصویب­نامه شماره۷۳۶۷۱/ت۵۰۲۴۳هـ مورخ ۱۷/۶/۱۳۹۵، از شمول این آیین­‌نامه مستثنی می‌­باشند.

ماده۱۱ـ از تاریخ ابلاغ این آیین­‌نامه، بند (۴) تصویب­نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۷/۶/۱۳۸۷، بند (۱) تصویب­نامه ۲۱۲۳۲۶/ت۴۶۳۲۰هـ مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۰، ماده (۵) تصویب­نامه شماره ۱۲۰۶۷۱ /ت۵۰۸۹۱هـ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۳ و تصویب­نامه شماره ۹۵۲۰۰/ت۵۵۰۷۴هـ مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۷ لغو می­شوند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا
اتحادیه حمل و نقل