به گزارش روابط عمومی اتحادیه سازمانهای مدیریت حمل و نقل شهرداریهای کشور؛ سیدمحمدحسین سیفالسادات روز شنبه ۱۰ خرداد در برنامه تهران ۲۰ شبکه تهران درخصوص معاینه فنی موتورسیکلتها اظهار داشت: در حال حاضر، زیرساختهای لازم برای معاینه فنی موتورسیکلتها در کشور فراهم شده است و در مجموع ۷۶ مرکز معاینه فنی در سطح کشور دارای ۸۱ خط آزمون ویژه موتورسیکلتها هستند و سایر مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور نیز آمادگی تجهیز به خط آزمون موتورسیکلت را دارا می باشند اما متاسفانه تنها حدود ۲۲ هزار موتورسیکلت به این مراکز مراجعه نمودهاند که رقمی بسیار پایین است و حاکی از وجود مشکلات متعددی در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک و مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی میباشد.
وی به تفصیل به بیان چالشهای این حوزه پرداخت و عدم رصد و جریمه مکانیزه به دلیل محدودیتهای فنی دوربینهای پلاک خوان در سطح شهرها و جاده، پوشش پلاک موتور توسط راکبین، تعداد بسیار بالای زیاد موتورسیکلتهای فرسوده در حال تردد که باعث عدم امکان توقف و توقیف آنها توسط پلیس گردیده، ترخیص موتورسیکلت ها از توقفگاه ها بدون بررسی معاینه فنی، فرآیند مراکز تعویض پلاک، انجام فرآیند شمارهگذاری موتورسیکلتهای بدون بررسی معاینه فنی اشاره کرد.
مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در ادامه مشکلات عدم تامین منابع جهت نوسازی موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای برقی و یا حتی انژکتوری را ازجمله موانع موجود برسر راه نوسازی موتورسیکلتها و کاهش آلودگی هوا دانست.
وی افزود: علاوه بر این، باید به دسته بزرگ موتورسیکلتهایی که در حمل و نقل بار و مسافر در پلتفرمهای اینترنتی فعالیت میکنند اشاره کرد که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه هستند، اما بیشتر این موتورسیکلتها کاربراتوری و قدیمی بوده و مشارکت آنها در فرآیند نوسازی و معاینه فنی بسیار محدود است.
سیفالسادات تأکید دارد، مرتفع شدن این مشکلات و چالشها فراتر از بحث معاینه فنی بوده و نیازمند عزم ملی فراسازمانی و فرادستگاهی می باشد؛ لکن با تمام این مشکلات، اگر همه موتورسیکلتهای مشمول معاینه فنی در سراسر کشور مراجعه کنند، بستر سامانه ای و مراکز معاینه فنی آمادگی دارند در سریعترین زمان جهت ارائه خدمات به مراجعین اقدام نمایند.