مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور: ظرفیت معاینه فنی خودرویی کشور به نحوشایسته مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ملاک عمل فرسودگی خودروها براساس معاینه فنی

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور  گفت : به رغم سرمایه گذاری های گسترده ؛ از ظرفیت معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای  در جهت تحقق هوای پاک بهره‌گیری نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور؛ عبداله متولی روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مقوله وارونگی هوا در فصول سرد سال، تشدید آلودگی هوا  در این فصول و تبعات و مخاطرات  گسترده ی این مساله با ایمنی خودرو و  سلامت شهروندان افزود :

به رغم سرمایه گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت‌های فنی،  سخت افزاری و نرم افزاری؛ از ظرفیت بزرگ  معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای در راستای کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمی شود.

 وی دراین خصوص افزود : جهت راه اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می شود و چند ماه تا یکسال هم  به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است اما به رغم  وجود این بستر ارزشمند  ؛ از حدود 36 میلیون خودروی کشور (24 میلیون خودرو سبک و سنگین ، 12 میلیون موتور سیکلت ) تنها حدود9 میلیون خودرو سبک و سنگین و 66 دستگاه موتور سیکلت در سال 1399  و در شش ماه سال 1400 تعداد 000/500/4 خودرو سبک و سنگین و 181 دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی استفاده کرده اند  که این مسئله به دلیل عدم رعایت قانون هوای پاک از جانب برخی ارگان های مسئول  بر الزام شهروندان از خدمات معاینه فنی است.

ملاک عمل فرسودگی خودروها براساس معاینه فنی است

وی با بیان اینکه ملاک عمل فرسودگی خودروها بر اساس معاینه فنی است ؛ افزود : در گذشته ملاک فرسودگی خودروها تعیین سن خودرو بود،  به عنوان نمونه یک خودرو پس از رسیدن به یک سن مشخص فرسوده محسوب می شد و پس از آن حق تردد  از آن سلب و اسقاط می‌گردید اما به جهت اینکه امکان حق سلب  مالکیت  از افراد بر اساس قانون وجود ندارد؛ دیوان عدالت اداری کشور این مساله را مغایر با قانون تشخیص داد و هم اکنون ملاک فرسودگی خودرو ؛ سن خودرو نیست بلکه ملاک تائید  سلامت خودرو از طریق انجام آزمون های دوره ای معاینه فنی بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در همین رابطه با اظهار اینکه در جدول ذیل ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک سن مرز فرسودگی انواع خودروهای سبک و سنگین مشخص شده است ؛ افزود : سن مرز  فرسودگی براساس تعریفی که درماده یک آیین نامه اجرایی ماده 8  قانون هوای پاک از آن به عمل آمده سنی است که  وسایل نقلیه به علت طول عمر  و  میزان کارکرد دچار  افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات  و نگهداری بیشتر می باشند و بدیهی است تردد این گونه خودروها مشروط به دفعات بیشتر معاینه فنی براساس جدول ذیل ماده سه آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک خواهد بود.

عبداله متولی در ادامه با تاکید  بر اجرای قانون هوای پاک توسط ارگان های ذی‌ربط خواستار نظارت و همکاری  مضاعف  ارگان های مسئول در تحقق قانون هوای پاک شد و افزود : اعمال کد جریمه توسط دوربین های بین جاده ای  براساس تاکید صریح ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک مبنی  بر وظایف نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی به فراهم آوردن زیر ساخت‌های  قانونی تحقق  این ماده قانونی از مهمترین مواردی است که می تواند در ترغیب شهروندان به اخذ دریافت گواهی معاینه فنی و بهبود عملکرد خودرویی و در نتیجه بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بسیار موثر باشد.

از سال ۱۴۰۱ تردد موتور و تاکسی های کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع می شود

مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور همچنین به تبصره 2 ذیل ماده2  آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود : بر اساس  تبصره 2ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 8  قانون هوای پاک  از سال 1401 تردد موتور سیکلت ها و تاکسی های با سامانه سوخت رسانی کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع می باشد و این مساله ای است که متاسفانه برنامه ریزی و اطلاع رسانی مناسبی در خصوص آن صورت نگرفته  و بستر آن فراهم نشده است.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور علاوه بر آنچه گفته شد؛ تصریح کرد : با توجه به رصد آنلاین و شبانه روزی مراکز معاینه فنی و همچنین ایجاد قابلیت استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی؛ از طریق سامانه ملی سیمفا ؛ تخلفات مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است.

امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی  به حداقل رسیده است

وی در همین راستا با تاکید بر بازدیدهای سرزده و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی  از برخورد جدی و بدون مماشات با هرگونه تخلفی در مراکز معاینه فنی سخن گفت و افزود : خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده  امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی  به حداقل رسیده است اما با این همه هر گونه  تخلفی به سرعت به دستگاه قضایی ارجاع می شود و در این ارتباط به همکاری مضاعف ارگان های مسئول (پلیس راهور و سازمان محیط زیست) نیازمند هستیم.

مهندس متولی در همین خصوص به بازدید سرزده کارشناسان اتحادیه از مراکز معاینه فنی هفته گذشته با همراهی اعضای ستاد معاینه فنی شهرداری و نمایندگان کارگروه استانی از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک استان تهران اشاره و اعلام داشت: در این بازدید که نمایندگان سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا، استانداری و شهرداری حضور داشتند یک مرکز به دلیل عدم ارائه گواهی کالیبراسیون معتبر دستگاه‌های آزمون و همچنین منقضی شدن مدت مجوز فعالیت، از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل آمد دو مرکز دیگر به دلیل داشتن مغایرت با دستور العمل ماده 3 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو ضمن دریافت اخطار کتبی متعهد گردیدند تا در زمان معین نسبت به رفع مغایرت‌های اعلام شده اقدام نمایند.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور در پایان با اشاره به تبصره یک ماده 6 قانون هوای پاک مبنی  بر  اعمال قانونی خودرو های فاقد معاینه فنی از جانب مجموعه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود : معاینه فنی می تواند نقش برجسته ای در بهبود کیفیت عملکرد خودروها و به تبع آن بهبود کیفیت هوا، بهینه سازی مصرف سوخت و بهبود ایمنی تردد وسایل نقلیه کشور بر عهده داشته باشد لذا در مقوله ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات معاینه فنی و اجرای قانون هوای پاک با توجه به ظرفیت ارزشمندی که در این زمینه در کشور شکل گرفته و متاسفانه از آن استفاده نمی شود  خواستار همکاری ارگان های مسئول در عمل به وظایف خود بر اساس قانون هوای پاک و نیازمند  همکاری مضاعف مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا