پذیرش 80درصد از مراکز معاینه فنی سراسر کشور کمتر از ظرفیت اسمی می‌باشد

با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و افزایش آلودگی هوا و افزایش مراجعین به مراکز معاینه فنی، این مراکز از ساعت 7:30 صبح تا ساعت 19 و درصورت وجود مراجعه کنندگان تا ساعت 24 فعال می‌باشند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سازمان‎های حمل و نقل همگانی کشور؛ عبداله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور ضمن تبیین جایگاه معاینه فنی و نقش آن در کاهش آلایندگی و ایمنی خودروها  گفت: با توجه به حساسیت موضوع معاینه فنی خودرو و نقش آن در سلامت و کاهش آلایندگی هوا، از عموم مالکان خودروها خواست تا نسبت به انجام معاینه فنی خودرو خود به موقع اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: برخی از مالکان خودرو، هزینه معاینه فنی و تعمیرات و ساعات معطلی طولانی را برای نگرفتن معاینه فنی توجیه می‌کنند، این در حالی است که اولا اغلب مراکز معاینه فنی حتی در روزهای تعطیل نیز باز هستند و ثانیاً، انجام معاینه فنی به موقع باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خواهد شد.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در همین زمینه به ساعت فعالیت برخی مراکز معاینه فنی اشاره نمود و افزود: مراکز درصورت مراجعت خودرو تا ساعت24(12شب) نیز فعال بوده و در تمام ایامی که شاهد اوج‌گیری کرونا بودیم، همه مراکز معاینه فنی در کشور به مراجعین خدمات ارائه می‌دادند و محدودیتی ایجاد نشد و حتی ساعت کاری آنها نیز کم نشد.

مدیرعامل اتحادیه اذعان داشت: هر چند که فعالیت مراکز در این مدت باعث شد تا تعدادی از شاغلین مراکز معاینه فنی مبتلا به کرونا شوند، مع الوصف به‌دلیل اینکه ارائه خدمات آنها به شهروندان ضروری بود، همکاران ما با حضور در مراکز به وظایف خود عمل نموده و به شهروندان در سراسر کشور خدمت‌رسانی کردند. این در حالی است که مطابق گزارش مرکز کنترل داده کاوی سامانه سیمفا دررابطه با میزان پذیرش سالانه مراکز معاینه فنی کشور، مشخص گردید 80درصد از مراکز معاینه فنی کشور تعداد پذیرش کمتری (بعضاً کمتر از 50درصد ظرفیت اسمی) نسبت به سقف مجاز تعیین شده در دستورالعمل ماده3 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو (15000 خودرو سالانه در یک شیفت کاری) داشته‌اند که این امر صرفه‌ی اقتصادی ادامه فعالیت مراکز مذکور را حتی بدون تحمیل هزینه‌های جدید دچار چالش خواهد کرد.

متولی با بیان عدم تناسب نرخ تعرفه معاینه فنی با نرخ تورم افزود: علاوه بر موارد فوق بی‌توجهی به عدم تغییر نرخ تعرفه خدمات انجام معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی متناسب با نرخ تورم، هزینه‌ی بالای تامین و نگهداری تجهیزات، اجاره بهای ملک مراکز و هزینه‌های پرسنلی که هر سال افزایش پیدا می‌کند، مشکلاتی برای مراکز به وجود آورده که نیازمند اهتمام و تجدید نظر در سیاست‌گذاری تعیین نرخ معاینه فنی می‌باشد.

مدیرعامل اتحادیه در ادامه تاکید نمود: فعالیت مراکز معاینه فنی از ساعت 7:30 بامداد آغاز و تا ساعت 19 ارایه خدمات می‌نمایند و در صورت حضور متقاضی تا ساعت 24 خدمات مراکز ادامه خواهد داشت؛ در حقیقت ساعت فعالیت مراکز بستگی به تعداد مراجعه کنندگان خواهد بود.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور اضافه کرد: به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی، به متقاضیان توصیه می‌شود که از سرویس نوبت‌دهی اینترنتی استفاده و براساس نوبت به این مراکز مراجعه کنند؛ چراکه به این ترتیب هم جلوی ازدحام جمعیت و اتلاف وقت مراجعین گرفته می‌شود و هم اینکه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز موفق‌تر خواهیم بود.

متولی در ادامه بر آمادگی مراکز معاینه فنی جهت انجام آزمون‌های مربوطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید نمود و افزود: بالغ بر 684 مرکز معاینه فنی سبک با 830 خط مکانیزه و 169 مرکز معاینه فنی سنگین در سراسر کشور آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور همچنین در خاتمه  ضمن تاکید بر عدم تغییر نرخ معاینه فنی نسبت به سال گذشته؛ هزینه انجام معاینه فنی خودرو در سراسر کشور را طبق جدول ذیل اعلام نمود:

پذیرش 80درصد از مراکز معاینه فنی سراسر کشور کمتر از ظرفیت اسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا