متولی: شهروندان پیش از سفرهای نوروزی نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند

عبداله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور عنوان کرد: شهروندان پیش از سفرهای نوروزی نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام نمایند.

عبداله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور بررسی ایمنی خودرو پیش از انجام سفرهای نوروزی را ضروری دانست.

وی با اعلام اینکه  بخشی  از حوادث خودرویی کشور به واسطه سهل انگاری در بررسی وضعیت ایمنی و شناسایی نقص فنی خودروها رخ می‌دهد را به راحتی می توان از آن با اخذ گواهی معاینه فنی و شناسایی نقایص فنی خودرو  جلوگیری  به عمل آورد.

وی در همین راستا با بیان اینکه هر ساله در ایام نوروز به علت تعدد سفرهای نوروزی شاهد حوادث خودرویی تلخی هستیم که متاسفانه این مساله در بسیاری از موارد با جان باختن تعدادی از هم وطنان همراه می شود افزود :  چک کردن ایمنی خودرو پیش از سفرهای طولانی و بین شهری یک ضرورت برای حفظ جان شهروندان است و این مساله ای که تنها با چک کردن چشمی و ظاهری در یک تعمیرگاه  ؛ قابل شناسایی و مرتفع شدن نیست.

متولی در همین راستا با اظهار اینکه شناسایی نقایص خودرویی با دستگاه های پیشرفته مراکز معاینه فنی می تواند ایمنی سفر را تضمین کند ؛ افزود : علاوه بر وضعیت موتور و ترمز بسیاری از موارد دیگر هستند که چه بسا چک کردن آنها چندان ضروری به نظر نرسد اما  بررسی آنها ضروری است چرا که   هرگونه مشکلی  در آنها می تواند خطر آفرین باشد و منجر به حادثه تلخی شود.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در همین رابطه از ضرورت چک کردن وضع لاستیک، وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی و دود خودرو و روغن سوزی ، چراغ های عقب و جلو ، بوق خودرو ، بالابر شیشه‌ها، عملکرد برف پاک‌کن ها ، کارکرد شیشه‌شوی و وضعیت کمربند ایمنی سخن گفت و افزود : گاهی همین موارد در ظاهر ساده، منجر به حوادث  بزرگ و تلخی می شوند.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در ادامه با اشاره به اینکه آزمون های معاینه فنی تمام نقایص فنی خودروها را با دستگاه های پیشرفته و  بر اساس استانداردهای روز دنیا و بدون اعمال سلایق شخصی عیان می سازند؛ تصریح کرد: منتفع اصلی اخذ گواهی معاینه فنی خودرو راننده و سرنشینان خودرو هستند چرا که علاوه بر وضعیت جاده ها ،سرعت و نحوه رانندگی افراد ؛ نقص فنی یکی از آیتم های مهم حوادث دلخراش خودرویی است که به راحتی  از طریق انجام آزمون های معاینه فنی قابل شناسایی و مرتفع شدن است .

وی در همین رابطه با اظهار اینکه امیدواریم دستگاه های مجری اجرای قانون هوای پاک هر چه سریعتر بستر اعمال کد جریمه جهت خودروهای فاقد معاینه فنی  از طریق  دوربین های بین جاده ای را فراهم آورند ؛ افزود : خودرویی که دارای نقص فنی است علاوه بر مخاطره آمیز بودن برای راکب و سرنشینانش ؛  برای دیگر خودروها نیز  خطر آفرین هست و به همین جهت همه شهروندان پیش از هر سفر  باید مسئولانه نسبت به اخذ معاینه فنی  و رفع نقایض خودرویی اقدام نماید.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور افزون بر آنچه گفته شد بر ضرورت  بررسی ایمنی و اخذ گواهی معاینه فنی خودروهای های سنگین و عمومی همچون اتوبوس ها و کامیون ها به عنوان خودروهای خدمات رسانی عمومی نیز تاکید کرد و افزود : اتوبوس ها ، مینی بوس ها و سایر خودروهای خدمات رسان عمومی به جهت وابسته  بودن سلامت و جان تعدادی بیشتری از شهروندان به ایمنی آنها و همچنین به جهت تردد مستمر  و استهلاک بیشتر   به طور مضاعف و دوچندان نیازمند انجام آزمون های معاینه فنی جهت ایمنی تردد هستند.

وی در همین راستا با اشاره به حوادث اخیری که برای خودروهای سنگین رخ داده تصریح کرد : نقص فنی و فقدان گواهی معاینه فنی یکی از دلایل مهم حوادث خودرویی کشور است که امیدواریم با همکاری و اطلاع رسانی رسانه ها و به ویژه صدا و سیما ؛ شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.

متولی با تاکید به اینکه اخذ گواهی معاینه فنی باید  به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود ؛ ابراز امیدواری کرد : شهروندان با اخذ گواهی معاینه فنی سفرهای نوروزی ایمن و بی خطری را رقم زنند.

وی در پایان با بیان اینکه مطابق قانون هوای پاک کلیه خودروهایی که چهار سال از تولید آنان گذشته باشد موظف به اخذ گواهی معاینه فنی می‌باشند، اعلام داشت: خودروهای تولید داخل با سال تولید 1396 و خودورهای وارداتی با سال تولید 2017 از تاریخ 01/01/1401 مشمول اخذ معاینه فنی می‌گردند که از هم اکنون می‌بایست اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا