تاثیر کاتالیست در بهبود عملکرد خودروها

کاتالیست ‌؛ وسیله ای است که در کاهش آلودگی خودروها بسیار موثر است در همین رابطه اما چندی  است که  اخباری در خصوص ترویج پدیده ای تحت عنوان کاتالیست های  اجاره ای و نصب کاتالیست روی برخی خودروها از جانب برخی  تعمیرگاه ها و مکانیک ها جهت قبولی خودروهای آلاینده در تست معاینه فنی مطرح  شده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور؛ در همین راستا  عبدالله متولی،  مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور ؛ مقوله کاتالیست های  اجاره ای را بسیار محدود و اندک دانست و  در مصاحبه با خبرنگار قدس اظهار داشت :   تعداد مردودی خودروها در آیتم آلایندگی  توسط  مراکز معاینه فنی ما حاکی از آن است که  برخی از مالکان خودروها ‌؛ کاتالیست های  قدیمی را تعویض نمی کنند؛ ضمن این که گزارشاتی داشته ایم که نشان می دهند که بعضی افراد برای اخذ معاینه فنی از کاتالیست های اجاره ای استفاده می کنند اما تعداد این موارد زیاد نیست و  در همه شهرهای کشور رخ نمی دهد ‌؛ یعنی فقط در برخی از کلانشهرها  شاهد چنین اتفاقی هستیم.

وی در همین رابطه با بیان اینکه اکثر شهروندان کشور نسبت به این قضیه آگاه هستند و بازرسان  اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و پرسنل مراکز معاینه فنی با هوشیار ی این مساله را رصد می کنند؛ افزود : مراکز معاینه فنی وظایف شان را  به صورت دقیق انجام می دهند  اما باید نسبت به این موضوع حساس بود و به عنوان یک آسیب به آن  نگاه کرد  و با برنامه‌ریزی دقیق  به مقابله با آن پرداخت.

متولی در همین راستا با اشاره  ماده ۲ آیین نامه کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها مصوب سال   1390 در هیئت  وزیران ‌‌؛ افزود :

امیدواریم  براساس این ماده و دو تبصره ذیل آن  ‌؛ از یک سو  تولید و عرضه کاتالیست با کیفیت در کشور به سبب کاهش قیمت آن، افزایش یابد و از طرفی با همکاری جمعی ارگان هایی همچون وزارت صمت، سازمان محیط زیست و دستگاه های انتظامی و قضایی ؛  نظارت بر تعمیرگاه های متخلفی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب و اجاره کاتالیست می کنند؛ تشدید شود.

وی  در ادامه به  اهمیت  استفاده از کاتالیست با کیفیت در خودروها  پرداخت و گفت: طبق بررسی های انجام شده کاتالیست  ۹۰ درصد از گازهای سمی را بی اثر می کند، چنانچه به عنوان نمونه هیدرو کربن های نسوخته که از موتور خارج می شوند را تبدیل به آب و دی اکسید کربن می کند و یا اکسید های ازت را به کاز ازت تبدیل  می کند که این موارد  بسیار در کاهش آلودگی هوا موثر هستند.

مدیرعامل اتحادیه کارایی کاتالیست های تولید داخل را  تا  مسافت ۸۰ هزار کیلومتر موثر دانست و افزود : بعد از طی این مسافت  کاتالیست ها  عملا کارایی خود را  از دست می دهند و در این صورت میزان آلایندگی خودرو تا ۵ برابر افزایش می یابد  و این نکته بسیار مهمی است  که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چنانچه خودروهایی که ۴ سال از عمرشان می گذرد حتما باید  گواهی معاینه فنی را دریافت کند اما نکته اینجاست که شاید یک خودرو به واسطه عملکردش طی یک سال این ۸۰ هزار کیلومتر را طی کند بنابراین این خودرو حتما باید  اقدام به تعویض کاتالیست خود کند چون  در غیر این صورت با  تولید حجم زیادی  گازهای سمی خطرناک می تواند برای پاکیزگی هوا و در نهایت سلامت  شهروندان مضر باشد . 

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی مقوله آلودگی هوا افزود : از بعد اجتماعی  هر شهروندی باید  نسبت به سلامت شهروندان حساس باشد و به موقع  اقدام به تعویض کاتالیست بی کیفیت خودروی خودکند تا موجب تشدید آلایندگی هوا و خسارت های  کلان ناشی از آن نشود. 

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با بیان اینکه  استفاده  غیر مجاز از کاتالیست اجاره ای  از سوی مراکز معاینه فنی  قابل شناسایی نیست، افزود :   مالکان خودروها باید بدانند که  از طریق دستورالعمل و بخش نامه های داخلی موجود و همچنین  با استفاده از اکیپ های فنی سیار،  و دستگاه  آنالیز؛ گاز خروجی  خودرو ها    به هنگام تردد   در کنار جاده  کنترل می شوند و به لحاظ فنی آنها  سنجش می شوند  بنابراین  اگر در جریان پیگیری ها  به مواردی برخورد شود که افرادی به قصد فریب  مراکز فنی اقدام به نصب  کاتالیست یا  قطعات اجاره ای کرده اند بی تردید با آنها برخورد قانونی  صورت می گیرد و پرونده  مالکین چنین خودروهایی به دادگستری و و مراجع قضایی  ارجاع خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه در پاسخ به این که چند درصد خودروها به هنگام معاینه فنی  به دلیل بی کیفیت بودن کاتالیست ها  رد می شوند؟  افزود :  آیتم های مختلفی وجود دارد که یک خودرو به دلیل آلایندگی رد می شود یعنی نشان نمی دهد که این  مردودی به دلیل نقص کاتالیست بوده یا مثلا به خاطر روغن سوزی خودرو بوده است و… چون ما گازهای خروجی از اگزوز را در نظر می گیری؛ امایکی از آیتم هایی که جلوی آلایندگی گازها را می گیرد کاتالیست است که ۹۰ درصد گازهای خروجی را تصفیه  و به بی خطر تبدیل می کند.

متولی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۵۲  درصد از مردودی خودروهای کشور به دلیل آلایندگی  خودرو بوده است؛ افزود : براساس بررسی های صورت گرفته ۹۰ درصد خودروها پس از مردودی در آزمون آلایندگی نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کرده اند که این مساله گویای موثر بودن آزمون های معاینه فنی در شناسایی و رفع نقایص خودرو به ویژه در زمینه آلایندگی است.

وی همچنین در همین رابطه افزود :در  سال ۱۳۹۹  در مجموع  1میلیون ۲۹۹ هزار ۳۴۲  دستگاه خودرو در آزمون  معاینه فنی رد شدند که از این تعداد ۱ میلیون ۳۰۵ هزار ۹۳۰  نسبت به  رفع نقص  اقدام کردند و در مراجعه بعدی   موفق به کسب  گواهی معاینه فنی  شدند که این مساله بر اساس جداول آماری  گویای تاثیر  91 درصدی معاینه فنی  در بهبود عملکرد خودروها در حوزه آلایندگی هوا  است.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای  کشور در پاسخ به این سوال که آیا پدیده اجاره کردن کاتالیست به منظور اخذ معاینه فنی موجب بی اعتبار شدن معاینه فنی می شود؟  افزود : خیر؛ با توجه به محدود بودن موضوع  اجاره کاتالیست؛این مساله تاثیر چندانی در مقوله معاینه فنی ندارد، اما در عین حال باید تاکید کرد که نظارت بر تعمیرگاه ها جهت جلوگیری از  تعویض کاتالیست یا سایر قطعات آلاینده به مراکز معاینه فنی ارتباطی ندارد و در این رابطه ارگان های  همچون محیط زیست  بر اساس مصوبه هیئت محترم دولت مسئول هستند.

وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با پدیده یاد شده چه باید کرد؟ تصریح کرد : مدیریت اجرایی امور معاینه فنی خودروهای کشور  در حال حاضر با استفاده از دستگاه های آنالیز گاز  در کنار جاده ها  و  با همکاری و نظارت  پلیس راهور ناجا   و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست  از خودروهای عبوری تست  می گیرند  و به این ترتیب خودرویی  که در تست قبلی  از کاتالیست اجاره ای استفاده کرده باشد مردود خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه افزون بر آنچه گفته شد با اشاره به اینکه راهکارهای دیگری نیز جهت مقابله با موضوع کاتالیست های اجاره ای وجود دارد؛ خاطرنشان کرد:

کدگذاری اصولی کاتالیست ها، تشکیل بانک اطلاعات آنلاین کاتالیست خودرویی و ایجاد سامانه ثبت کاتالیست؛ از راهکارهایی است که با اهتمام جمعی خودرو سازان، تولیدکنندگان کاتالیست، نهادهای مسئول در واردات خودرو و وزارت صمت ؛ می تواند به رفع  ریشه ای مساله اجاره کاتالیست در کشور منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیمفا
اتحادیه حمل و نقل