جزئیات مطلب

تاریخ ایجاد:  1397/8/9 تعداد بازدید: 106 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: publicrelation2
جمالي ن‍ژاد: اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای كاهش آلودگي هواست

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستایي وزير كشور در تشریح وضعیت كاهش آلودگي هوا در نيمه دوم سال با اشاره به موضوعات گارانتی خودروها و سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی با بیان اینکه اثربخشی معاینه فنی ازراهکارهای لازم برای كاهش آلودگي هواست گفت: مدت زمان گارانتی خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، بایستی دارای تناسب باشد.


به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب فوق در حاشيه جلسه كاهش آلودگي هواي شهرهاي كشور، اظهار کرد: در سایر کشورها به منظورحمایت از مصرف کننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدت زمان گارانتی پیش بینی می‌شود تا در صورت وجود ایراد در خودرو که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده مي‌شود، راننده بدون نیاز به هزینه کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع نماید.

وي با بیان این‌که یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو کاتالیست است که در صورت عدم تعویض آن در دوره گارانتی به علت بالا بودن قیمت آن، هزینه بسیار زیادی را به راننده تحمیل خواهد کرد، اضافه کرد:. کاتالیست در مسیر اگزوز خودروها قطعه بسیار مهمی در کاهش آلایندگی تولیدی خودروست که در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم تغییر سن معافیت و یا افزایش مدت زمان گارانتی توسط خودروسازان بدیهی است هزینه بالای تعویض این قطعه بر عهده مصرف کننده خواهد بود.

جمالی نژاد با تاكيد بر سه اصل "ارتقا کیفیت تولید خودرو"، "همکاری رانندگان در نگهداشت صحیح خودرو" و "نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر" برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضعیت خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه توسط دوربین در تمام شهرها با جدیت در حال انجام می‌باشد و شهروندان نیز در خصوص رعایت دستورالعمل های شرکت‌های سازنده خودرو و مراجعه به هنگام به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برای بازدیدهای دوره‌ایی به خوبی همکاری می‌نمایند اما تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهم‌ترین موضوع کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است.

ریيس شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با بيان اينكه خودروهای تولیدی به رغم داشتن استاندارد یورو4 به هنگام تولید، به علت به کارگیری قطعات با کیفیت پایین به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چندین پله نزول می‌نمایند اعلام كرد: این مسئله اثربخشی سایر حوزه‌ها در بخش نظارت و نگهداشت خودرو را تحت شعاع قرار داده و نتیجه مورد نظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروها می‌باشد حاصل نمی‌گردد. بدیهی است جهت ساماندهی این بخش بایستی حداقل خودروهای آلاینده از چرخه تولید خارج گردند. چرا كه براساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال 96، 50 درصد از وانت نیسان‌ها، 47 درصد از وانت پیکان‌ها و 43 درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از 84 با سن میانگین 7 سال از تست آلایندگی مردود شده‌اند. اين در حالي است كه 38 درصد از وانت نیسان‌ها، 29 درصد از وانت مزداها و 24 درصد از وانت پیکان‌ها بیش از یک ایراد فنی داشته و در بعضی از موارد حتی تا 6 ایراد فنی نیز داشته‌اند.

جمالی نژاد اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان می‌دهد این خودروها با گذشت 5 سال از تولید چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و بایستی هرچه سریعتر از چرخه تردد خارج و با خودروهای باکیفیت جایگزین شوند.

ریيس سازمان شهرداري‌ها و دهياری‌هاي كشور در خاتمه ابراز اميدواري نمود که با توجه به نامگذاری سال جاری به نام حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبري دامت‌برکاته، انشاء‌الله نه تنها کمیت کالاها، بلکه کیفیت آن‌ها نیز مورد توجه بیش از پیش تولیدکنندگان قرار گیرد که این امر تنها با نظارت مستمر و جدی ستادهای نظارتی و مسئول همچون سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت ممکن خواهد بود.

print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
کد CAPTCHA
وارد نمودن کد