جزئیات مطلب

تاریخ ایجاد:  1395/10/20 تعداد بازدید: 277 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: publicrelation2
زیرساخت‌های تولید خودروهای برقی فراهم شده/ سامانه یکپارچه معاینه فنی راهکاری برای کنترل آلودگی هوا

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت اجرای معاینه فنی خودروهای دیزلی، گفت: سامانه یکپارچه معاینه فنی راهکاری برای کنترل آلودگی هوا است که با اجرای آن دستاوردهای خوبی در کاهش میزان آلودگی هوا داشته‌ایم.


به گزارش خبرگزاری شبستان، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه نخستین همایش ملی بانکداری و محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص آلودگی هوا در کلان‌شهرها به ویژه تهران اقدامات زیادی انجام داده‌ایم که همین راهکارها باعث شده امسال شاخص آلودگی هوا در پاییز و زمستان کمتر از آن حدی باشد که انتظار می‌رفت.

 ابتکار با بیان اینکه در روزهای آلوده شاخص هوا بیش از 160 نبوده است، خاطرنشان کرد: این امر بیانگر آن است که اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا موثر بوده است.

 وی تصریح کرد: روند کلی تعداد روزهای سالم در کلان‌شهرهای ما از جمله تهران رو به افزایش است و این روند نیز تدریجی است و این گونه نیست که یک دفعه اعلام کنیم مشکل آلودگی هوا حل شده است.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: آلودگی هوا مشکلی است که طی سال‌های زیاد از بی‌توجهی به مسایل محیط زیستی ایجاد شده است و امروز با تعداد بسیار زیاد خودروهای فرسوده در کلان‌شهرها مواجه‌ایم.

 ابتکار با بیان اینکه طبق آخرین آمار اعلامی حدود 6 میلیون و 800 هزار خودرو و موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند، افزود: از این تعداد بیش از یک میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده داریم و تعدادی از موتورها نیز کاربراتوری هستند.

 وی با بیان اینکه خودروهای کاربراتوری فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: این وسایل نقلیه وقتی در شهر تردد می‌کند مشکل آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند و مسایلی نظیر سکون هوا آلودگی را تشدید می‌کند.

 ابتکار با بیان اینکه دولت یازدهم برای کاهش میزان آلودگی هوا برنامه دارد و گام به گام پیش رفته‌ایم، اظهار داشت: بهبود تدریجی و افزایش تعداد روزهای هوای سالم نشان دهنده پیشرفت این برنامه‌هاست.

 معاون رییس جمهور از رده خارج کردن خودروهای عمومی فرسوده را از آخرین تصمیمات در حوزه کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: در زمینه نوسازی تاکسی‌ها موفق عمل کرده‌ایم و طبق آخرین آمار 37 هزار تاکسی فرسوده جایگزین شده‌اند.

 ابتکار با اشاره به از رده خارج کردن 600 مینی‌بوس و جایگزین شدن آنها گفت: روند جایگزین کردن اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی دنبال می‌شود.

 وی اظهار امیدواری کرد شهرداری‌ها همراهی لازم را در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند، تصریح کرد: شهرداری‌ها در نصب فیلتر ذرات دوده مسئولیت دارند و باید برای اتوبوس‌های گازوییلی فیلتر دوده نصب کنند.

 ابتکار افزود: نصب فیلتر ذرات دوده برای اتوبوس‌های گازوییلی جزو مصوبات است که در برنامه کاهش آلودگی هوا مورد توجه است و از سال پیش قطعی شده و باید اجرایی شود.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات دولت در بخش کنترل حمل و نقل کامیون‌هایی که وارد شهرها می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این مصوبات باید با همکاری شهرداری‌ها و وزارت راه در قالب یک برنامه ترددها ساماندهی شود.

 وی با بیان اینکه شهرداری در این زمینه مسئولیت قانونی دارد، ادامه داد: وزارت راه با سامانه IT‌ و سامانه یکپارچه معاینه فنی به ویژه در تهران اقدامات مناسبی انجام داده است.

 ابتکار با بیان اینکه امیدواریم معاینه فنی خودروهای دیزلی نیز عملیاتی شود، اظهار داشت: اجرای طرح سامانه یکپارچه معاینه فنی از پیشرفت‌های خوب و دستاوردهایی بود که در زمینه کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است و این سامانه امکان آن را فراهم می‌کند که اطلاعات اتومبیل‌ها از طریق دوربین‌های مداربسته به مرکز کنترل منتقل شود.

 ابتکار با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای کاهش میزان آلودگی هوا خوب بوده است منتهی نتیجه آن زمانبر است، تصریح کرد: تا زمان به ثمر رسیدن اقدامات کاهش آلودگی هوا برخی اقدامات و تدابیر کوتاه مدت نظیر محدودیت‌های ترافیکی را اعمال می‌کنیم تا میزان آلایندگی هوا افزایش نیابد.

 ابتکار درباره تعطیلی زمستانی مدارس گفت: برای کاهش زمان تعطیلات تابستانی و جایگزین شدن بخشی از آن در زمستان با آموزش وپرورش مذاکراتی انجام داده‌ایم.

 وی ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم بخشی از تعطیلات تابستانی به فصل زمستان منتقل شود اما در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

 معاون رییس جمهور یادآور شد: تصمیم نهایی درباره تعطیلات زمستانی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی آموزشی و اقدامات لازم را انجام دهد.

ابتکار در ادامه با اشاره به موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: از اول مهرماه سال 95 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است و فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری تولید و شماره‌گذاری می‌شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر موتورسیکلت کاربراتوری در ایران تولید نمی‌شود، تصریح کرد: اقدامات خوبی برای تولید موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی در حال انجام است.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر 2 خودروساز در کشور به تولید خودروها و موتورهای برقی پرداخته‌اند، اظهار داشت: اینها گام‌هایی است که دولت برای بهبود کیفیت آلودگی هوا برداشته است.

 ابتکار تصریح کرد: برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و حمایت‌های بانکی نیاز داریم و شهرداری‌ها نیز باید در این زمینه همکاری کنند.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همه نهادها و سازمان‌ها باید کمک کنیم تا خودروها و موتورهای فرسوده از رده خارج شوند.

 ابتکار با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی گفت: تولید باتری لیتیومی از مهمترین زیرساخت‌هایی است که برای تولید خودروهای برقی مورد نیاز است.

 وی افزود: تولید باتری‌های لیتیومی با همکاری وزارت دفاع از سال 93 در کشور آغاز شده است و در حال حاضر کارخانه‌ای در ایران این نوع باتری‌ها را تولید می‌کند.

 وی یادآور شد: زیرساخت‌های دیگری نیز برای تولید خودروهای برقی در حال فراهم شدن است و پیش‌بینی می شود به زودی ناوگانی از خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در شهرهای کشور داشته باشیم.

print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
کد CAPTCHA
وارد نمودن کد